Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Το σκοτεινό μυστικό σε πίνακα του Βρετανού καλλιτέχνη Henry Gillard Glindoni.

Πρόκειται για έναν πίνακα του Βρετανού καλλιτέχνη Henry Gillard Glindoni ο οποίος απεικονίζει το διάσημο μάγο του 16ου αιώνα, John Dee, να επιχειρεί ένα πείραμα μπροστά στην Βασίλισσα Ελισάβετ. Εκ πρώτης όψεως ο πίνακας δείχνει τον μάγο να ρίχνει κάτι σαν σκόνη μέσα σε ένα θυμιατήρι στο πάτωμα ενώ η βασίλισσα και μέλη της αυλής τον παρακολουθούν με αγωνία και περιέργεια.
Μια  ακτινογραφία που έγινε πρόσφατα στον πίνακα αποκαλύπτει το σκοτεινό του μυστικό. Στην ακτινογραφία αυτή φαίνεται καθαρά ο Dee να στέκεται μέσα σε έναν κύκλο από ανθρώπινα κρανία.
Η ανακάλυψη έγινε στο πλαίσιο μιας έρευνας που πραγματοποιήθηκε για τις ανάγκες της έκθεσης Scholar, Courtier, Magician: The Lost Library of John Dee, η οποία άνοιξε την περασμένη εβδομάδα στο Royal College of Physicians (RCP) του Λονδίνου. Η επιμελήτρια της έκθεσης, Katie Birkwood, εξηγεί πως κατά την Περίοδο των Τυδώρ στην Αγγλία «οι διαφορές ανάμεσα στη μαγεία και τη φυσική φιλοσοφία -όπως οριζόταν τότε η επιστήμη- δεν ήταν τόσο ευδιάκριτες» όπως είναι σήμερα. Για αυτό η μετατροπή του πίνακα, από την απεικόνιση ενός τελετουργικού μαύρης μαγείας στην απεικόνιση μιας σκηνής που μοιάζει περισσότερο με επιστημονική επίδειξη, μας γεννά ερωτήματα για  την ταυτότητα του Dee: ήταν ταυτόχρονα άνθρωπος της επιστήμης αλλά και λάτρης του αποκρυφισμού. Ο διαχωρισμός ανάμεσα σε αυτές τις δύο ιδιότητες θολώνει σημαντικά στον πίνακα του Glindoni.
Στην έκθεση ο επίμαχος πίνακας έχει τοποθετηθεί δίπλα σε ένα πορτρέτο του 17ου αιώνα του φυσικού Sir Theodore de Mayerne, που τον απεικονίζει να φορά μαύρο σκούφο, μαύρη επίσημη ρόμπα, να έχει μακριά γενειάδα και να κρατά ένα ανθρώπινο κρανίο. Η αντιπαράθεση με τον πίνακα του Glindoni παρουσιάζει εμφανείς ομοιότητες ανάμεσα στους δύο άνδρες (η αμφίεση για παράδειγμα, που θα μπορούσε να είναι τόσο αυτή ενός μάγου όσο κι ενός λόγιου) και αποδεικνύει πως τα κρανία θα μπορούσαν να αντιπροσωπεύουν ανατομικές γνώσεις, memento mori ή ακόμα και σκοτεινές τέχνες.



Sir Theodore de Mayerne
Η ακτινογραφία βρήκε και κάποιες επιπλέον αλλαγές στον πίνακα του Glindoni, όπως την προσθήκη του βοηθού του Dee, Edward Kelley, ο οποίος φορά ένα σκούφο για να κρύβει τα κομμένα αυτιά του (πιθανώς τιμωρία για κάποιο έγκλημα όπως αυτό της πλαστογραφίας, σύμφωνα με το RCP), ή την προσθήκη βάζων και άλλων σφαιρικών αντικειμένων στο τραπέζι που βρίσκεται μπροστά στον Dee. Η βασίλισσα Ελισάβετ είχε επισκεφθεί τον Dee στο σπίτι του στο Mortlake σε τέσσερις γνωστές περιπτώσεις, αυτή η σκηνή όμως ζωγραφίστηκε αιώνες αργότερα και επηρεάστηκε σημαντικά από τη Βικτωριανή περίοδο (την περίοδο που έζησε ο ζωγράφος) καθώς και από τον πελάτη που ανέθεσε το μεγάλης κλίμακας έργο στον Glindoni.

Πηγή: theguardian, huffingtonpost.gr

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Chupacabra (τσουπακάμπρα)

Ο θρύλος λέει πως το «τέρας» αυτό από τη Λατινική Αμερική επιτίθεται στα κοπάδια, κυρίως τις κατσίκες, και ρουφά το αίμα τους. Το όνομά του είναι chupacabra, από τις ισπανικές λέξεις chupar που σημαίνει ρουφώ και cabra που σημαίνει κατσίκα.

Οι περιγραφές του θρυλικού αυτού όντος ποικίλουν: άλλοι λένε πως μοιάζει με ερπετό με μυτερά πτερύγια στην πλάτη κι άλλοι με άτριχο σκύλο με μεγάλα δόντια και μακριά νύχια.Το τσουπακάμπρα θεωρείται κρυπτίδιο, δηλαδή ζώο που η ύπαρξή του δεν έχει αποδειχτεί αλλά πιστεύεται ότι ανήκει στην παραδοσιακή λαογραφία και τη σύγχρονη τάση για μυθοπλασία. Περιγράφεται ως ένα μικρό (ύψος έως 1,2 μέτρα) πλάσμα με πράσινες φολίδες και αιχμηρές προεξοχές, καθώς και με πολύ κοφτερά και μακριά δόντια. Μερικοί μάρτυρες ισχυρίζονται ότι διαθέτει φτερά σαν της νυχτερίδας και κόκκινα μάτια που έχουν την ιδιότητα να υπνωτίζουν. Επιτίθεται κυρίως σε αιγοπρόβατα, τα οποία δαγκώνει και απομυζά ολόκληρο το αίμα τους, ενώ πιστεύεται πως η καταγωγή του είναι εξωγήινη. Πολλοί…

Τα Μυστήρια των συντριβανιών της πλατείας Γεωργίου στην Πάτρα.

Η ιστορία μας αρχίζει το 1875 επί δημαρχίας Γεωργίου Ρούφου, όταν στην πλατεία Γεωργίου τοποθετήθηκαν δύο θαυμάσια και περίτεχνα συντριβάνια.
Τα συντριβάνια τοποθέτησε η Γαλλική εταιρεία που είχε αναλάβει τα υδραυλικά έργα στην Πάτρα και στοίχισαν συνολικά 70.000 δρχ. ποσό υπέρογκο για τις οικονομικές δυνατότητες της τότε Ελλάδας.
 Το κάθε συντριβάνι κοσμείται από τέσσερις μπρούτζινους γρύπες και στην κορυφή του κάτω συντριβανιού ορθώνεται μια υδροχόος, στο δε πάνω συντριβάνι ένας αυλητής. Σε φύλλο της εποχής η Αθηναϊκή εφημερίδα Στοά γράφει: «Το κοινόν της πόλεως από τινών ημερών συρρέει περίεργον εις την πλατείαν του Γεωργίου προς θέαν των υδραυλικών έργων της Γαλλικής εταιρείας. Μέχρι της ημέρας ταύτης εστήθη το εν των αναβρυτηρίων, περί ου οι ειδότες λέγουσι ότι είναι όμοιον των εν Παρισίοις.

Η αξία αυτού ανεβαίνει τας 25.000 δραχμών, εκτός της μαρμάρινης λεκάνης και λοιπής εργασίας. Το ύψος αυτού ανέρχεται εις 7 μέτρα, συνίσταται δε εις στήλην πλατείαν εξ ορυχάλκου, εν μέσ…

Ο Μυστηριώδης Δίσκος της Φαιστού και το Κοσμικό Μήνυμα που μεταφέρει.

Προσφάτως ξεφυλίζοντας ένα περιοδικό ποικίλης ύλης, σκόνταψα σε ένα αρθράκι που επικαλούμενο κάποιον επιστήμονα αρχαιολόγο - γλωσσολόγο εν ονόματι Δρ. Γκάρεθ Oυενς, ανέφερε ότι μεταφράστηκε ο κώδικας του Δίσκου της Φαιστού!!! Αμέσως και με την συνδρομή της νέας τεχνολογίας αναζήτησα στο διαδίκτυο πληροφορίες για το θέμα. Διαπίστωσα ότι σχεδόν κάθε έντυπο και ηλεκτρονικό μέσο το Φθινόπωρο του 2014 είχε αναφερθεί στο θέμα.
Συγκεκριμένα ο Δρ. Όουενς εκτιμά ότι τα σημεία σε γραφή μινωική που είναι χαραγμένα στις δύο πλευρές του δίσκου, διαβάζονται από έξω προς τα μέσα, με την λέξη I-QE-KU-RJA (YGEIAN + AGAPH), να εμφανίζεται σε τρία διαφορετικά σημεία στην μια πλευρά του δίσκου της Φαιστού, η οποία και δίνει και την ερμηνεία της ανάλογα με την θέση που βρίσκεται. Χαρακτήρισε δε τον δίσκο της Φαιστού το πρώτο μινωικό cd-rom στην ιστορία.
Δήλωσε μάλιστα πεπεισμένος ότι το περιεχόμενο του δίσκου είναι μια προσευχή προς την μητέρα. «Η μια πλευρά είναι αφιερωμένη στην έγκυο γυναίκα, ε…