Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Το σκοτεινό μυστικό σε πίνακα του Βρετανού καλλιτέχνη Henry Gillard Glindoni.

Πρόκειται για έναν πίνακα του Βρετανού καλλιτέχνη Henry Gillard Glindoni ο οποίος απεικονίζει το διάσημο μάγο του 16ου αιώνα, John Dee, να επιχειρεί ένα πείραμα μπροστά στην Βασίλισσα Ελισάβετ. Εκ πρώτης όψεως ο πίνακας δείχνει τον μάγο να ρίχνει κάτι σαν σκόνη μέσα σε ένα θυμιατήρι στο πάτωμα ενώ η βασίλισσα και μέλη της αυλής τον παρακολουθούν με αγωνία και περιέργεια.
Μια  ακτινογραφία που έγινε πρόσφατα στον πίνακα αποκαλύπτει το σκοτεινό του μυστικό. Στην ακτινογραφία αυτή φαίνεται καθαρά ο Dee να στέκεται μέσα σε έναν κύκλο από ανθρώπινα κρανία.
Η ανακάλυψη έγινε στο πλαίσιο μιας έρευνας που πραγματοποιήθηκε για τις ανάγκες της έκθεσης Scholar, Courtier, Magician: The Lost Library of John Dee, η οποία άνοιξε την περασμένη εβδομάδα στο Royal College of Physicians (RCP) του Λονδίνου. Η επιμελήτρια της έκθεσης, Katie Birkwood, εξηγεί πως κατά την Περίοδο των Τυδώρ στην Αγγλία «οι διαφορές ανάμεσα στη μαγεία και τη φυσική φιλοσοφία -όπως οριζόταν τότε η επιστήμη- δεν ήταν τόσο ευδιάκριτες» όπως είναι σήμερα. Για αυτό η μετατροπή του πίνακα, από την απεικόνιση ενός τελετουργικού μαύρης μαγείας στην απεικόνιση μιας σκηνής που μοιάζει περισσότερο με επιστημονική επίδειξη, μας γεννά ερωτήματα για  την ταυτότητα του Dee: ήταν ταυτόχρονα άνθρωπος της επιστήμης αλλά και λάτρης του αποκρυφισμού. Ο διαχωρισμός ανάμεσα σε αυτές τις δύο ιδιότητες θολώνει σημαντικά στον πίνακα του Glindoni.
Στην έκθεση ο επίμαχος πίνακας έχει τοποθετηθεί δίπλα σε ένα πορτρέτο του 17ου αιώνα του φυσικού Sir Theodore de Mayerne, που τον απεικονίζει να φορά μαύρο σκούφο, μαύρη επίσημη ρόμπα, να έχει μακριά γενειάδα και να κρατά ένα ανθρώπινο κρανίο. Η αντιπαράθεση με τον πίνακα του Glindoni παρουσιάζει εμφανείς ομοιότητες ανάμεσα στους δύο άνδρες (η αμφίεση για παράδειγμα, που θα μπορούσε να είναι τόσο αυτή ενός μάγου όσο κι ενός λόγιου) και αποδεικνύει πως τα κρανία θα μπορούσαν να αντιπροσωπεύουν ανατομικές γνώσεις, memento mori ή ακόμα και σκοτεινές τέχνες.



Sir Theodore de Mayerne
Η ακτινογραφία βρήκε και κάποιες επιπλέον αλλαγές στον πίνακα του Glindoni, όπως την προσθήκη του βοηθού του Dee, Edward Kelley, ο οποίος φορά ένα σκούφο για να κρύβει τα κομμένα αυτιά του (πιθανώς τιμωρία για κάποιο έγκλημα όπως αυτό της πλαστογραφίας, σύμφωνα με το RCP), ή την προσθήκη βάζων και άλλων σφαιρικών αντικειμένων στο τραπέζι που βρίσκεται μπροστά στον Dee. Η βασίλισσα Ελισάβετ είχε επισκεφθεί τον Dee στο σπίτι του στο Mortlake σε τέσσερις γνωστές περιπτώσεις, αυτή η σκηνή όμως ζωγραφίστηκε αιώνες αργότερα και επηρεάστηκε σημαντικά από τη Βικτωριανή περίοδο (την περίοδο που έζησε ο ζωγράφος) καθώς και από τον πελάτη που ανέθεσε το μεγάλης κλίμακας έργο στον Glindoni.

Πηγή: theguardian, huffingtonpost.gr

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η χαμένη αποικία Roanoke και η μυστηριώδης λέξη Croatoan

Croatoan : Μια μυστηριώδης λέξη που έχει κεντρίσει το ενδιαφέρον των απανταχού κυνηγών του μυστηρίου, εδώ και αιώνες. Τι συνέβη στη χαμένη αποικία της Βόρειας Καρολίνας, στο Roanoke Island ; Πολλές θεωρίες έχουν προταθεί αλλά καμιά μέχρι τώρα δεν έχει επικρατήσει ως η πιο πιθανή, αντίθετα ο γρίφος μεγαλώνει. Μια ομάδα εποίκων εξαφανίστηκε στη Βόρεια Αμερική χωρίς κανένα ίχνος και κανείς δεν έχει βρει στοιχεία για την τύχη τους εδώ και αιώνες. Η αποικία Roanoke ήταν ο πρώτος αγγλικός οικισμός στην Αμερική. Αφού έμαθε για μια πλούσια, όμορφη περιοχή στην Αμερική η Βασίλισσα Ελισάβετ Ι, της Αγγλίας, αποφάσισε να προσαρτήσει αυτή τη περιοχή της Βιρτζίνια. Στη συνέχεια, έδωσε στον Sir Walter Raleigh  άδεια να δημιουργήσει μια αποικία. Θα χρηματοδοτούσε και θα σχεδίαζε την εκστρατεία στη περιοχή που βρίσκεται τώρα η Βόρεια Καρολίνα. Ο Raleigh είχε 10 χρόνια για να ολοκληρώσει την αποστολή. Το 1585, μια αποστολή με επικεφαλής τον Sir Richard Grenville, που αποτελούνταν απ

Aπομεινάρι από την αρχαία Θάλασσα της Τηθύος νότια της Κρήτης.

Κατα την περιήγηση της ομάδας έρευνας των αστικών μυστικών στο διαδίκτυο ''σκοντάψαμε'' σε ένα άρθρο του πρώτου θέματος με τίτλο Νότια της Κρήτης ο αρχαιότερος ωκεάνιος φλοιός στον κόσμο   το οποίο μας πληροφορεί ότι ο βυθός της Ανατολικής Μεσογείου περιέχει τον αρχαιότερο ωκεάνιο φλοιό στον κόσμο, ηλικίας έως 340 εκατομμυρίων ετών, σύμφωνα με μια νέα επιστημονική έρευνα. Συγκεκριμένα πρόκειται για την υποθαλάσσια περιοχή γνωστή ως Λεκάνη του Ηροδότου , που βρίσκεται νοτιοανατολικά της Κρήτης, νοτιοδυτικά της Κύπρου και βόρεια της Αιγύπτου. Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον Ρόι Γκρανότ του Πανεπιστημίου Μπεν Γκουριόν του Ισραήλ, έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό γεωεπιστημών "Nature Geoscience". Στους ωκεανούς της Γης λαμβάνει χώρα μια συνεχής ανακύκλωση, καθώς στις λεγόμενες ζώνες καταβύθισης ο φλοιός εισχωρεί στον μανδύα του πλανήτη για να αναδυθεί ξανά μετά από εκατομμύρια χρόνια. Ο βυθός των θαλασσών συνήθως έχει ηλικία όχι μεγαλύτε

Ένθετος Ζωδιακός Κύκλος σε τοιχογραφία εκκλησίας του Πηλίου.

Η ομάδα έρευνας των αστικών μυστικών θα μας ταξιδέψει στο θρυλικό βουνό της Μαγνησίας, στο όρος Πήλιο. Θα μεταβούμε νοερά στην μαγευτική Τσαγκαράδα ή ακόμη πιο συγκεκριμένα στις Μηλιές. Εκεί το ενδιαφέρον μας προσέλκυσε μια εκλησία, στην κεντρική πλατεία του χωριού. Ο Ιερός Ναός των Παμμεγίστων Ταξιαρχών στις Μηλιές Πηλίου ο οποίος αποτελεί δείγμα παραδοσιακής αρχιτεκτονικής με ιδιέταιρο κατασκευαστικά χαρακτήρα, αξιόλογες τοιχογραφίες και μεγάλο ιστορικό ενδιαφέρον.  Ο ρυθμός του είναι τρίκλιτη βασιλική με δώδεκα εσωτερικούς τρούλους και αποτελείται από τον πρόναο και τον κυρίως ναό. Χτίστηκε κατά τη διάρκεια της τουρκοκρατίας, από το 1741 έως το 1774, χωρίς καμπαναριό και με τέτοιο τρόπο ώστε το εξωτερικό του να μην προδίδει την αληθινή φύση του κτιρίου, για την προστασία του.  Από την προφορική παράδοση γνωρίζουμε, ότι η αγιογράφηση έχει γίνει από Αγιορείτη μοναχό και το τέμπλο, που είναι ξυλόγλυπτο και επιχρυσωμένο από ξύλο φλαμουριάς και έχει κατασκευαστεί από Ηπειρώτε