Ήταν φθινόπωρο του 2011 όταν πλήθος έντυπων αλλά και ηλεκτρονικών μέσων ενημέρωσης μας πληροφορούσαν για μια μεγάλη αλλά και συνάμα περίεργη ανακάλυψη, στην Κρήτη και συγκεκριμένα στη νεκρόπολη της Αρχαίας Ελεύθερνας στις πλαγιές της Ιδης. Οι αρχαιολόγοι αιφνιδιάστηκαν. Το µικρό, ολόχρυσο αντικείµενο που
βρέθηκε µέσα σε πιθάρι, σε οικογενειακό τάφο του 8ου-7ου αιώνα π.Χ.,
στις πλαγιές της Ιδης, ήταν ίδιο µε τα µάτια του Αιγύπτιου Φαραώ Τουταγχαμών.
Γράφονταν τότε στα ΜΜΕ, ''Στην αρχή ήταν ένας µεγάλος σβώλος από χώµα. Τίποτε το παράξενο. Οταν όµως µέσα από αυτόν άστραψε ξαφνικά ένα µάτι, τότε όλα άλλαξαν. Μέσα στο πιθάρι όπου πριν από αιώνες είχε ταφεί µια οικογένεια, ανάµεσα στα οστά των νεκρών και στα πολύτιµα αντικείµενα που τους συνόδευσαν στην ταφή, αυτό το µάτι έµοιαζε να ήρθε από έναν άλλον κόσµο. Πόσω µάλλον που ήταν ίδιο µε τα µάτια του Τουταγχαµών!
Ολόχρυσο, σε φυσικό µέγεθος, µε αιγυπτιακό µπλε ολόγυρά του και κυρίως πανοµοιότυπο µε αυτό της χρυσής νεκρικής µάσκας του αιγύπτιου βασιλιά που πέθανε το 1323 π.Χ. Στη νεκρόπολη της Αρχαίας Ελεύθερνας στις πλαγιές της Ιδης στην Κρήτη ο οικογενειακός τάφος του 8ου-7ου αιώνα π.Χ. έκρυβε σίγουρα ένα διαφορετικό µυστικό. (...)
«Τα υλικά, το σχήµα του µατιού, η κατασκευή του δεν αφήνουν καµία αµφιβολία για το πρότυπο που είχε ο καλλιτέχνης» λέει ο καθηγητής κ. Νίκος Σταµπολίδης, ο οποίος διεξάγει τις αρχαιολογικές έρευνες στη νεκρόπολη της Ορθής Πέτρας από το 1985. Στην πραγµατικότητα είναι ένα επιστήθιο κόσµηµα µε απόληξη για να κρεµιέται. Ωστόσο η κοκκίδωση στη θέση των βλεφαρίδων, τα βλέφαρα που είναι σχηµατισµένα από πάστα αιγυπτιακού µπλε κάνουν τη διαφορά.'' (Βήμα 23/10/2011)
Συμβολίζει την πνευματική όραση, για αυτό και μπορεί να παραλληλιστεί και ως ο «καθρέφτης της ψυχής».
Το δεξί μάτι, συγκεκριμένα, είναι συνδεδεμένο με την δραστηριότητα, το μέλλον και τον ήλιο. Το αριστερό, πάλι με την παθητικότητα, το παρελθόν και την σελήνη. Σύμφωνα με τον Βουδισμό, υπάρχει και το τρίτο μάτι, το οποίο αποτελεί σύμβολο της εσωτερικής όρασης. Δεν είναι τυχαίο το ότι κατά την αρχαιότητα συναντάται το μάτι συχνά ως σύμβολο της ηλιακής θεότητας.
Στην Αίγυπτο χρησιμοποιούνταν ευρέως ως φυλαχτό. Το αποκαλούσαν Udjat – μάτι, δηλαδή το μάτι γερακιού, του θεού του ουρανού Ώρου, ο οποίος στηρίζεται επάνω σ’ ένα σκήπτρο – ράβδο. Το μάτι, σε αυτή την περίπτωση, συμβολίζει ευρεία θέα και παντογνωσία, το σκήπτρο κυριαρχική δύναμη, ενώ το συνολικό φυλαχτό εξασφάλιζε το απαραβίαστο και την αιώνια γονιμότητα.
Σύμφωνα με την Βίβλο το μάτι συμβολίζει την παντογνωσία και την άγρυπνη προστασία του πανταχού παρόντος Θεού. Το μάτι που περιβάλλεται από ακτίνες, στην χριστιανική τέχνη, συμβολίζει τον Θεό. Το μάτι, πάλι, στο Χέρι του Θεού την δημιουργική θεϊκή σοφία. Το μάτι σ’ ένα τρίγωνο αποτελεί σύμβολο του Πατέρα – Θεού, και για την ακρίβεια, της τριαδικότητάς του.
Ακόμη, βάσει της γεωμετρίας, και λόγω του οβάλ σχήματός του θεωρείται ότι περικλείει θεϊκή σοφία. Το μάτι μεταφέρει τον έξω κόσμο στον εσωτερικό κόσμο και μπορεί επίσης να προβάλλει τον εσωτερικό κόσμο στον έξω.
Οι ζωγραφικές παραστάσεις του ματιού είχαν συχνά αποτρεπτικό ρόλο. Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, που οι αρχαίοι ζωγράφιζαν από ένα μάτι, και στις δύο πλευρές της πλώρης των πολεμικών πλοίων. Με αυτό τον τρόπο ήθελαν πιθανότατα να υποδηλώσουν ότι ήταν ζωντανά.
Στις μέρες μας, στην Ελλάδα, έχουμε συνδέσει το γαλάζιο ματάκι ως φυλακτό για να διώχνει το «κακό» το μάτι, και την αρνητική/ κακή ενέργεια των τρίτων. Είναι ίσως ένα από τα παλαιότερα παγκοσμίως φυλακτά. Χρονολογείται πάνω από 5.000 χρόνια, πριν από πολιτισμούς όπως οι Αιγύπτιοι και οι Μεσοποτάμιοι...
Γράφονταν τότε στα ΜΜΕ, ''Στην αρχή ήταν ένας µεγάλος σβώλος από χώµα. Τίποτε το παράξενο. Οταν όµως µέσα από αυτόν άστραψε ξαφνικά ένα µάτι, τότε όλα άλλαξαν. Μέσα στο πιθάρι όπου πριν από αιώνες είχε ταφεί µια οικογένεια, ανάµεσα στα οστά των νεκρών και στα πολύτιµα αντικείµενα που τους συνόδευσαν στην ταφή, αυτό το µάτι έµοιαζε να ήρθε από έναν άλλον κόσµο. Πόσω µάλλον που ήταν ίδιο µε τα µάτια του Τουταγχαµών!
Ολόχρυσο, σε φυσικό µέγεθος, µε αιγυπτιακό µπλε ολόγυρά του και κυρίως πανοµοιότυπο µε αυτό της χρυσής νεκρικής µάσκας του αιγύπτιου βασιλιά που πέθανε το 1323 π.Χ. Στη νεκρόπολη της Αρχαίας Ελεύθερνας στις πλαγιές της Ιδης στην Κρήτη ο οικογενειακός τάφος του 8ου-7ου αιώνα π.Χ. έκρυβε σίγουρα ένα διαφορετικό µυστικό. (...)
«Τα υλικά, το σχήµα του µατιού, η κατασκευή του δεν αφήνουν καµία αµφιβολία για το πρότυπο που είχε ο καλλιτέχνης» λέει ο καθηγητής κ. Νίκος Σταµπολίδης, ο οποίος διεξάγει τις αρχαιολογικές έρευνες στη νεκρόπολη της Ορθής Πέτρας από το 1985. Στην πραγµατικότητα είναι ένα επιστήθιο κόσµηµα µε απόληξη για να κρεµιέται. Ωστόσο η κοκκίδωση στη θέση των βλεφαρίδων, τα βλέφαρα που είναι σχηµατισµένα από πάστα αιγυπτιακού µπλε κάνουν τη διαφορά.'' (Βήμα 23/10/2011)
Η Ομάδα Έρευνας των Αστικών Μυστικών εξέτασε το όλο θέμα και από την πλευρά της λαογραφίας, των ηθών και εθίμων του Κόσμου μας, μέσα από το πέρασμα των αιώνων.
Λόγω της λειτουργίας του, το μάτι έχει μια συμβολική σύνδεση με το φως, τον ήλιο, και το πνεύμα.Συμβολίζει την πνευματική όραση, για αυτό και μπορεί να παραλληλιστεί και ως ο «καθρέφτης της ψυχής».
Το δεξί μάτι, συγκεκριμένα, είναι συνδεδεμένο με την δραστηριότητα, το μέλλον και τον ήλιο. Το αριστερό, πάλι με την παθητικότητα, το παρελθόν και την σελήνη. Σύμφωνα με τον Βουδισμό, υπάρχει και το τρίτο μάτι, το οποίο αποτελεί σύμβολο της εσωτερικής όρασης. Δεν είναι τυχαίο το ότι κατά την αρχαιότητα συναντάται το μάτι συχνά ως σύμβολο της ηλιακής θεότητας.
Στην Αίγυπτο χρησιμοποιούνταν ευρέως ως φυλαχτό. Το αποκαλούσαν Udjat – μάτι, δηλαδή το μάτι γερακιού, του θεού του ουρανού Ώρου, ο οποίος στηρίζεται επάνω σ’ ένα σκήπτρο – ράβδο. Το μάτι, σε αυτή την περίπτωση, συμβολίζει ευρεία θέα και παντογνωσία, το σκήπτρο κυριαρχική δύναμη, ενώ το συνολικό φυλαχτό εξασφάλιζε το απαραβίαστο και την αιώνια γονιμότητα.
Σύμφωνα με την Βίβλο το μάτι συμβολίζει την παντογνωσία και την άγρυπνη προστασία του πανταχού παρόντος Θεού. Το μάτι που περιβάλλεται από ακτίνες, στην χριστιανική τέχνη, συμβολίζει τον Θεό. Το μάτι, πάλι, στο Χέρι του Θεού την δημιουργική θεϊκή σοφία. Το μάτι σ’ ένα τρίγωνο αποτελεί σύμβολο του Πατέρα – Θεού, και για την ακρίβεια, της τριαδικότητάς του.
Ακόμη, βάσει της γεωμετρίας, και λόγω του οβάλ σχήματός του θεωρείται ότι περικλείει θεϊκή σοφία. Το μάτι μεταφέρει τον έξω κόσμο στον εσωτερικό κόσμο και μπορεί επίσης να προβάλλει τον εσωτερικό κόσμο στον έξω.
Οι ζωγραφικές παραστάσεις του ματιού είχαν συχνά αποτρεπτικό ρόλο. Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, που οι αρχαίοι ζωγράφιζαν από ένα μάτι, και στις δύο πλευρές της πλώρης των πολεμικών πλοίων. Με αυτό τον τρόπο ήθελαν πιθανότατα να υποδηλώσουν ότι ήταν ζωντανά.
Στις μέρες μας, στην Ελλάδα, έχουμε συνδέσει το γαλάζιο ματάκι ως φυλακτό για να διώχνει το «κακό» το μάτι, και την αρνητική/ κακή ενέργεια των τρίτων. Είναι ίσως ένα από τα παλαιότερα παγκοσμίως φυλακτά. Χρονολογείται πάνω από 5.000 χρόνια, πριν από πολιτισμούς όπως οι Αιγύπτιοι και οι Μεσοποτάμιοι...
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου