Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Οι αρχαίοι Έλληνες φιλόσοφοι και Σίβυλλες που κοσμούν τις εκκλησίες μας



Στην αρχαία Ελλάδα υπήρχε μονοθεϊσμός ο οποίος αποτέλεσε πρόσφορο έδαφος για την διάδοση της μετέπειτα Χριστιανικής διδασκαλίας. Σε αυτό το θέμα θα δούμε τον μονοθεϊσμό στην Αρχαία Ελλάδα και τους αρχαίους να κοσμούν τις Ορθόδο
ξες εκκλησίας της Χώρας μας. Στα αριστερά μπορείτε να διακρίνεται τον Χίλων το Λακεδαίμονα ο οποίος ήταν ένας από τους Επτά Σοφούς της Aρχαίας Ελλάδας. (νάρθηκας της του παρεκκλησίου της Πορταϊτίσσης στην Ι. Μ. Ιβήρων, Άγιον Όρος. © Δημ. Τσιρόγλου, λήψη 2004).

Σύμφωνα με τον Μέγα Αθανάσιο (πατρολογία) Ο Χειλών είχε πει πως «Άφθαρτος φύσις του Θεού θα γεννηθεί, εξ αυτού δε ο ίδιος ως ουσία και Λόγος». Το γεγονός ότι οι σοφοί στην Αρχαία Ελλάδα ήταν μονοθεϊστές ίσως δείχνει ότι κατανοούσαν πολύ περισσότερα πράγματα από όσα νομίζουμε. Πολύ πριν την παρακμή της αρχαίας Ελλάδας από τους Ρωμαίους, όταν ακόμα άνθιζε η φιλοσοφία, οι αρχαίοι Έλληνες φαίνεται πως είχαν διατυπώσει σκέψεις γύρω από Ένα Θεό, μία Αρχή που δημιούργησε και ρύθμιζε το κόσμο.



Πλάτων Άγ. Όρος


Όσο αναφορά την Πυθαγόρεια παράδοση, Ο Πυθαγόρας, ως ένας από τους μεγαλύτερους Έλληνες φιλόσοφους έλεγε ότι: «έστι τε Θεός και ούτος πάντων κύριος», «ένα και μόνον διδάσκει Θεόν είναι» κατά τον Ιάμβλιχον και Πορφύριον. Ο δε πυθαγόριος Θεωρίδας στο περί φύσεως σύγγραμμά του γράφει: «Μια δ’ άρα των όντων αρχά μεν όντως αληθινά, μια κείνη γαρ εν αρχά τέ εστιν εν και μόνον».

Κατά τον Τίμαιον εξάλλου τον Λοκρόν η φράση «μία αρχά πάντων εστίν αγέννητος ει γαρ εγένετο, ουκ αν ην έτι αρχά….» δηλώνει έντονα ότι ο μονοθεϊσμός ήταν κατανοητός στην Αρχαία Ελλάδα. Η σχέση αρχαίας Ελλάδας και μονοθεϊσμού φαίνεται επίσης στον Ιάμβλιχο ο οποίος ως αρχή και αιτία του παντός δέχθηκε ένα μόνο Θεό, πηγή του Αγαθού, όπως και ο Πλάτωνας. Ο Πλάτωνας πάντως περιγράφει τον Δημιουργό Θεό στο αριστουργηματικό έργο «Τίμαιος» με παρόμοιο τρόπο με τον οποίο τον βρίσκουμε και στον Χριστιανισμό, να δημιουργεί το κόσμο μέσα από το Χάος. Ο Πλάτωνας φαίνεται να υπάρχει σε αρκετές τοιχογραφίες στο Άγιο Όρος.



Έτσι λοιπόν για τους Σωκρατικούς φιλοσόφους οι ανθρωποειδείς θεοί του Ομήρου είναι ανύπαρκτα είδωλα σε ένα πλαίσιο ποιητικού μύθου. Οι θεοί δεν μπορεί να είναι ανθρωπόμορφοι, με πάθη ανθρώπινα και έριδες, περιγράφει ο Σωκράτης στο έργο του Πλάτωνος «Πολιτεία». Ο μονοθεϊσμός στην αρχαία Ελλάδας φαίνεται έντονα όταν ο Αριστοτέλης ακολουθώντας τον δάσκαλο του Πλάτωνα, χαρακτηρίζει το Θεό ως «Αυτοζωή» και «Πηγή πάσης ζωής» και διδάσκει ότι η λατρεία του πρέπει να είναι «ανείδωλος». Στα Μεταφυσικά του, ο Θεός είναι αιώνιος, άϋλος, πνεύμα καθαρό και κυβερνά τα πάντα. Τοιχογραφίες των αρχαίων φιλοσόφων όπως του Αριστοτέλη έχουν βρεθεί σε πολλούς ορθόδοξους ναούς, ένας εκ των οποίων είναι σε νάρθηκα του παρεκκλησίου της Πορταϊτίσσης στην Ι. Μ. Ιβήρων, Άγιον Όρος. (© Δημ. Τσιρόγλου, λήψη 2004.) που δείχνει τον Αριστοτέλη.



Ιερά Μονή Μεγάλου Μετεώρου

Στην Ιερή Μονή Μεγάλου Μετεώρου θα δει κανείς έκπληκτος τις τοιχογραφίες που αναπαριστούν των ποιητή Όμηρο, έπειτα τον ιστορικό Θουκυδίδη, τον μεγάλο φιλόσοφο Αριστοτέλη, έπειτα τον δάσκαλο του Πλάτωνα και τέλος τον ιστορικό Πλούταρχο. Αντίστοιχες τοιχογραφίες λένε ότι υπάρχουν στη Μεγίστη Λαύρα, στο Βατοπαίδι και σε άλλους ναούς τη Ελλάδος που υποδηλώνουν έντονη την Ελληνοχριστιανική παράδοση στην Ορθοδοξία.



Πλούταρχος

Η φιλόσοφοι της Ρωμαιοκρατούμενης αρχαίας Ελλάδας μ.Χ. όπως ο Πλούταρχος συνεχίζουν να πιστεύουν στον μονοθεϊσμό. Ο Πλούταρχος ορίζει το Θεό ως αγέννητο, άναρχο, αιώνιο, εκτός χρόνου υπάρχοντα, πηγή του αγαθού, ως εν και ως ωραίο. Είναι ο Νους που όλα τα ρυθμίζει και διευθύνει. Μετά το θάνατο πίστευε ότι οι ψυχές περιπλανώνται στο ουράνιο διάστημα ανάμεσα στη γη και τη σελήνη, όπου υφίστανται τιμωρίες. Ο Πλούταρχος κοσμεί τοιχογραφία εξωνάρθηκα του ναού της Μονής Φιλανθρωπινών στο νησάκι Ιωαννίνων και τιμάτε από την Ορθοδοξία αλλά και από την ιστορία ως ένας από τους μεγαλύτερους αρχαίους Έλληνες ιστορικούς

Ο Ηράκλειτος ο οποίος ομιλεί για την ενιαία ουσία του κόσμου και για μια υπέρτατη αρχή του παντός από την οποία πηγάζει το ανθρώπινο δίκαιο. «Εκ πάντων εν και εξ ενός τα πάντα». «΄Εν πάντα είναι» αποφαίνεται. «Τρέφονται γαρ πάντες οι ανθρώπειοι νόμοι υπό ενός, του θείου…. νόμοις και βουλή πείθεσθαι ενός». Εντυπωσιακή είναι η διατύπωση του ότι Αρχή των πάντων είναι ο Λόγος. Όμοίως με τον Ηράκλειτο μερικούς αιώνες αργότερα ο Ιωάννη θα ξεκινήσει το Ευαγγέλιο του λέγοντας: «Εν αρχή ην ο Λόγος, και ο Λόγος ην προς τον Θεόν, και Θεός ην ο Λόγος». Ο Ηράκλειτος μέχρι στιγμής δεν έχει βρεθεί σε κάποια εκκλησία.



Στον Εμπεδοκλή βλέπουμε κατ’ επανάληψη να γίνεται λόγος για μια παγκόσμια Αρχή, την οποία θεωρεί ως ενιαίο γενικό Νόμο, που εξουσιάζει στο σύμπαν. Ο Νόμος αυτός είναι εκδήλωση πρόνοιας Ενός Θεού που είναι αόρατος, απρόσιτος, νους όλος: «φρην ιερή και αθέσφατος έπλετο μούνον, φρόντισι κόσμον άπαντα καταϊσσουσα θόησιν». Απέρριπτε και αυτός, όπως και οι προηγούμενοι, τους ανθρωπόμορφους θεούς της λαϊκής θρησκείας …. «την υπέρ νουν αινιττόμενος αιτίαν».

Ο σοφός Σοφοκλής, ονομάζει τον Θεό ως «πατήρ Ζεύ» (όμως ως έννοια ακατάληπτη, τέλειου, υψίστου και Πατέρα όλων), «ύψιστο», «ουράνιο», «εν θεοίς θεό», «αιώνιο Θεό», «πανταχού παρών μέγα αιθεροβάμων», «πάμφωτο υπέρθεο», «αθάνατον αιεν αρχά», «παντοδύναμο» και «αναίτιο κακών». Τοιχογραφία του σοφού Σοφοκλή υπάρχει στο Άγιο Όρος. Ο Ευρυπίδης ασκώντας κριτική στην χονδροειδή αντίληψη που είχαν οι σύγχρονοί του για τους θεούς, αρνείται τις κακές ιδιότητες και πράξεις των ανθρωπόμορφων Θεών όπως τους παρουσιάζουν οι Έλληνες ποιητές, αρνείται ότι κατοικούν σε ναούς, το ότι είναι σοφοί και δίκαιοι εφόσον διαπράττουν εγκλήματα και τους θεωρεί μάταιες δοξασίες ενώ απορρίπτει τις Ερινύες και την μαντεία.

Τοιχογραφίες Σιάτιστα

Μία πάρα πολύ εντυπωσιακή τοιχογραφία είναι αυτή που εντοπίζεται στα Σιάτιστα, στο γυναικωνίτη του ναού, όπου αναπαρίστανται οι αρχαίοι Έλληνες φιλόσοφοι ως (πνευματικό) γενεαλογικό δένδρο του Ιησού. Η ελληνοχριστιανική σχέση είναι πολύ έντονη στη σχετική τοιχογραφία ενώ μπορεί κανείς να διακρίνει τον Πλούταρχο, τον Αριστοτέλη, τον Πλάτωνα και τη Σίβυλλα και πλήθος άλλων Ελλήνων οι οποίοι τιμήθηκαν από την ελληνοχριστιανική παράδοση και θεωρήθηκαν αναπόσπαστο κομμάτι της Ορθοδοξίας . Δυστυχώς πολλές καταστροφές σε ναούς που έγιναν επί Τουρκοκρατίας οδήγησαν αυτό το τμήμα της Ορθόδοξης παράδοσης μας να χαθεί, αφού κάθε ελληνοχριστιανική αξία καταπατήθηκε όσο το δυνατόν περισσότερο.

Ο Παρμενίδης απέδιδε στο ‘Ον – Παν’ ιδιότητες θείες και ελέγε ότι «αγέννητον εόν και ανώλεθρόν έστι … ουδέ διαιρετόν έστι…. αυτάρ ακίνητον …έστιν άναρχον άπαυστον …. ανενδεές και τέλειον αλλά και πεπερασμένον». Η εξήγηση της οντολογίας του Παρμενίδη που δίδει η ελληνοχριστιανική παράδοση βρίσκεται στο ότι θεωρεί το Εν ως ουσιαστικό συστατικό των πολλών, το «εν Είναι» ως η ουσία των επί μέρους όντων, το Εν μόνον όντως Ον, ποιοτικώς διάφορον εκείνων, ουσία όλως άλλο. ‘Ολα τα άλλα είναι όντα καθόσον περιέχουν εντός των το Εν Ον. Το Ον υπάρχει ως Εν και Μοναδικόν καθ’ αυτό, τα δε όντα υπάρχουν όσο εμπεριέχουν το όλον και αμερές. Για τον Παρμενίδη, ΕΝ αρχή εποίησεν το κόσμο.



Θουκιδίδης και Σιβύλλα (Πύλη Ι.Μ. Βατοπεδίου Άγιο Όρος)

Τέλος τοιχογραφίες του Θουκιδίδη και της Σιβύλλας υπάρχουν στην Πύλη της ιεράς μονής Βατοπεδίου οι οποίες εμφανίζονται μαζί. Σύμφωνα με τον Μέγα Αθανάσιο (πατρολογία) ο Θουκυδίδης είχε πει «Να σέβεσαι τον Θεό και να κατανοείς. Μην ζητείς (να μάθεις) ποίος είναι, και πώς. Διότι ουδέποτε είναι ανύπαρκτος, ως υπάρχοντα λοιπόν να τον σέβεσαι και να τον αντιλαμβάνεσαι. Διότι είναι άσεβης αυτός ο όποιος θέλει σύμφωνα με τον νουν να εξακριβώσει τον Θεό».

Δεν είναι καθόλου τυχαίο που μεγάλες φυσιογνωμίες της εκκλησίας ήταν πολύ καλοί μελετητές της αρχαίας ελληνικής φιλοσοφίας και γραμματείας. Τέτοια παραδείγματα είναι οι τρεις ιεράρχες μας, ο Ιωάννης ο Χρυσόστομος, ο Βασίλειος ο Μέγας και ο Γρηγόριος ο Ναζιανζηνός ή Γρηγόριος ο Θεολόγος, ακόμα η Αγία Αικατερίνη, ο Άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς και πλήθος αγίων μας γενικώς. Επίσης δεν είναι τυχαίο που ο άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός, ο οποίος είχε λάβει μόρφωση στο άγιο Όρος στο οποίο είδαμε όλες αυτές τις τοιχογραφίες, συνήθιζε να λέει στις διδαχές του: « να σπουδάζετε τα παιδιά σας, να μανθάνουν τα ελληνικά, διότι και η Εκκλησία μας είνε εις την ελληνικήν. Και αν δεν σπουδάσεις τα ελληνικά, αδελφέ μου, δεν ημπορείς να καταλάβης εκείνα οπού ομολογεί η Εκκλησία μας».

Οι ακόλουθες φωτογραφίες και το βίντεο, προέρχονται από τον Ιερό Ναό του Ιωάννη του Προδρόμου, στην περιοχή της Παραλίας Πατρών,και είναι μέρος αγιογραφιών,στις οποίες απεικονίζονται επίσης ο Αλέξανδρος ο Μέγας και ο Αριστοτέλης ο Σταγειρίτης, και έχουν ληφθεί από την ομάδα των Αστικών Μυστικών.





Παρακάτω ο σύνδεσμος του βίντεο από τον συγκεκριμένο Ναό
https://youtu.be/qgXeLcoil8E

Πηγή: xorisorianews.gr

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η χαμένη αποικία Roanoke και η μυστηριώδης λέξη Croatoan

Croatoan : Μια μυστηριώδης λέξη που έχει κεντρίσει το ενδιαφέρον των απανταχού κυνηγών του μυστηρίου, εδώ και αιώνες. Τι συνέβη στη χαμένη αποικία της Βόρειας Καρολίνας, στο Roanoke Island ; Πολλές θεωρίες έχουν προταθεί αλλά καμιά μέχρι τώρα δεν έχει επικρατήσει ως η πιο πιθανή, αντίθετα ο γρίφος μεγαλώνει. Μια ομάδα εποίκων εξαφανίστηκε στη Βόρεια Αμερική χωρίς κανένα ίχνος και κανείς δεν έχει βρει στοιχεία για την τύχη τους εδώ και αιώνες. Η αποικία Roanoke ήταν ο πρώτος αγγλικός οικισμός στην Αμερική. Αφού έμαθε για μια πλούσια, όμορφη περιοχή στην Αμερική η Βασίλισσα Ελισάβετ Ι, της Αγγλίας, αποφάσισε να προσαρτήσει αυτή τη περιοχή της Βιρτζίνια. Στη συνέχεια, έδωσε στον Sir Walter Raleigh  άδεια να δημιουργήσει μια αποικία. Θα χρηματοδοτούσε και θα σχεδίαζε την εκστρατεία στη περιοχή που βρίσκεται τώρα η Βόρεια Καρολίνα. Ο Raleigh είχε 10 χρόνια για να ολοκληρώσει την αποστολή. Το 1585, μια αποστολή με επικεφαλής τον Sir Richard Grenville, που αποτελούνταν απ

Ένθετος Ζωδιακός Κύκλος σε τοιχογραφία εκκλησίας του Πηλίου.

Η ομάδα έρευνας των αστικών μυστικών θα μας ταξιδέψει στο θρυλικό βουνό της Μαγνησίας, στο όρος Πήλιο. Θα μεταβούμε νοερά στην μαγευτική Τσαγκαράδα ή ακόμη πιο συγκεκριμένα στις Μηλιές. Εκεί το ενδιαφέρον μας προσέλκυσε μια εκλησία, στην κεντρική πλατεία του χωριού. Ο Ιερός Ναός των Παμμεγίστων Ταξιαρχών στις Μηλιές Πηλίου ο οποίος αποτελεί δείγμα παραδοσιακής αρχιτεκτονικής με ιδιέταιρο κατασκευαστικά χαρακτήρα, αξιόλογες τοιχογραφίες και μεγάλο ιστορικό ενδιαφέρον.  Ο ρυθμός του είναι τρίκλιτη βασιλική με δώδεκα εσωτερικούς τρούλους και αποτελείται από τον πρόναο και τον κυρίως ναό. Χτίστηκε κατά τη διάρκεια της τουρκοκρατίας, από το 1741 έως το 1774, χωρίς καμπαναριό και με τέτοιο τρόπο ώστε το εξωτερικό του να μην προδίδει την αληθινή φύση του κτιρίου, για την προστασία του.  Από την προφορική παράδοση γνωρίζουμε, ότι η αγιογράφηση έχει γίνει από Αγιορείτη μοναχό και το τέμπλο, που είναι ξυλόγλυπτο και επιχρυσωμένο από ξύλο φλαμουριάς και έχει κατασκευαστεί από Ηπειρώτε

Aπομεινάρι από την αρχαία Θάλασσα της Τηθύος νότια της Κρήτης.

Κατα την περιήγηση της ομάδας έρευνας των αστικών μυστικών στο διαδίκτυο ''σκοντάψαμε'' σε ένα άρθρο του πρώτου θέματος με τίτλο Νότια της Κρήτης ο αρχαιότερος ωκεάνιος φλοιός στον κόσμο   το οποίο μας πληροφορεί ότι ο βυθός της Ανατολικής Μεσογείου περιέχει τον αρχαιότερο ωκεάνιο φλοιό στον κόσμο, ηλικίας έως 340 εκατομμυρίων ετών, σύμφωνα με μια νέα επιστημονική έρευνα. Συγκεκριμένα πρόκειται για την υποθαλάσσια περιοχή γνωστή ως Λεκάνη του Ηροδότου , που βρίσκεται νοτιοανατολικά της Κρήτης, νοτιοδυτικά της Κύπρου και βόρεια της Αιγύπτου. Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον Ρόι Γκρανότ του Πανεπιστημίου Μπεν Γκουριόν του Ισραήλ, έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό γεωεπιστημών "Nature Geoscience". Στους ωκεανούς της Γης λαμβάνει χώρα μια συνεχής ανακύκλωση, καθώς στις λεγόμενες ζώνες καταβύθισης ο φλοιός εισχωρεί στον μανδύα του πλανήτη για να αναδυθεί ξανά μετά από εκατομμύρια χρόνια. Ο βυθός των θαλασσών συνήθως έχει ηλικία όχι μεγαλύτε