Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Ντόνι Ντάρκο(2001)

Το σκηνοθετικό ντεμπούτο του Ρίτσαρντ Κέλι είναι μία ιδιόρρυθμη ταινία της ανεξάρτητης κινηματογραφικής σκηνής των ΗΠΑ, η οποία πλέον αποτελεί αντικείμενο λατρείας: απορρίφθηκε από την πλειονότητα του κοινού στον απόηχο της Ενδεκάτης Σεπτεμβρίου, αποτέλεσε εμπορική αποτυχία στις αίθουσες και αγαπήθηκε από μία μικρή ομάδα σινεφίλ – ως γνήσιο τέκνο της καινοτόμου δημιουργικότητας και της πρωτότυπης καλλιτεχνικής έκφρασης – για να καταστεί τελικά, τελείως απρόσμενα, μεγάλη επιτυχία στην οικιακή αγορά των DVD. Δεν μπορεί να κατηγοριοποιηθεί αυστηρά καθώς πατά σε πληθώρα ειδών ταυτόχρονα – θρίλερ επιστημονικής φαντασίας, εφηβικό ρομάντζο ενηλικίωσης και μεταφυσικό δράμα.



Ο ήρωας του τίτλου – μία συγκρατημένη, όχι όμως και υποδειγματική ερμηνεία από τον νεαρό τότε Τζέικ Γκάιλενχαλ – είναι ένας βασανισμένος έφηβος με ιστορικό σχιζοφρένειας και υπνοβασίας, σε ένα ήσυχο προάστιο των ΗΠΑ του 1988. Βλέπει τακτικά μία ψυχίατρο και υφίσταται θεραπεία με ψυχοφάρμακα. Η ζωή του ακροβατεί ανάμεσα σε φυσιολογικές καταστάσεις (η τυπική μικροαστική πενταμελής οικογένειά του, η φοίτησή του στο Λύκειο της επαρχιακής του πόλης, η αφύπνιση του ερωτικού ενστίκτου) και τρομακτικά οράματα με φανταστικά πρόσωπα που ο ίδιος πιστεύει ότι είναι προϊόν του διαταραγμένου μυαλού του. Όταν όμως ένα τέτοιο πρόσωπο, ο τεράστιος ομιλούν λαγός Φρανκ, τον ειδοποιεί να φύγει από το δωμάτιό του αμέσως πριν συντριβεί μυστηριωδώς σε αυτό ένας κινητήρας αεριωθούμενου αεροπλάνου, σώζοντας έτσι τη ζωή του, τα πάντα αλλάζουν. Κατά τη διάρκεια του οράματος ο Φρανκ προλέγει πως ο κόσμος θα καταστραφεί σε 28 ημέρες, ενώ το άλλο πρωί ο Ντόνι αντιλαμβάνεται πως κανένα αεροπλάνο δεν έχασε τον κινητήρα του σύμφωνα με τις Αρχές και ότι κανείς δεν μπορεί να εξηγήσει την προέλευση της τουρμπίνας που κατέστρεψε το σπίτι του. Τις επόμενες τέσσερις εβδομάδες ο Ντόνι, ακολουθώντας τις συμβουλές του Φρανκ, θα αναμιχθεί σε καταστάσεις αλλόκοτες και τρομακτικές, θα ξεσκεπάσει το αμαρτωλό παρελθόν ορισμένων κατοίκων της πόλης, θα γνωρίσει μία κοπέλα με την οποία θα εκτονώσει την αναπτυγμένη του σεξουαλικότητα και θα αντιμετωπίσει τη μοναξιά του, θα γνωρίσει αλήθειες για τη ζωή, τον θάνατο, το ταξίδι στον χρόνο, την αναζήτηση του Θεού και ότι «κάθε πλάσμα σ’ αυτή τη Γη πεθαίνει μόνο». Το φινάλε, τη νύχτα του Χαλογουίν και λίγο πριν την αναμενόμενη Αποκάλυψη, επαναφέρει την ιστορία εκεί που άρχισε – μόνο που τα γεγονότα αυτή τη φορά θα εκτυλιχθούν διαφορετικά…


Εκ πρώτης όψεως έχουμε έναν περίπλοκο χωροχρονικό γρίφο με μη γραμμική αφήγηση, στο ύφος των Δώδεκα πιθήκων ή της Οδού Μαλχόλαντ, όπου όμως ελάχιστα από τα κλειδιά για την κατανόηση των δρώμενων δίνονται στην ίδια την ταινία. Πραγματικά, λίγοι κατάλαβαν τι είδαν μόλις τελείωσε η πρώτη θέαση του σχεδόν σουρεαλιστικού αυτού φιλμ. Το Ντόνι Ντάρκο είναι από εκείνα τα κινηματογραφικά δημιουργήματα που απαιτούν συνεχή εγρήγορση, σκέψη και συσχέτιση δεδομένων από το κοινό για να γίνει κατανοητή η πλοκή του. Ως ενδεικτικό στοιχείο της ηλεκτρονικής εποχής μας και της σύγκλισης των αφηγηματικών μέσων, απαραίτητο βήμα για την αποκρυπτογράφηση της αινιγματικής ιστορίας είναι η επίσκεψη στον διαδικτυακό τόπο της ταινίας, όπου παρέχεται ένας τεράστιος όγκος πρόσθετων δεδομένων και επεξηγήσεων. Σε τελική ανάλυση όμως δευτερεύουσα σημασία έχει η πλήρης αφομοίωση της πλοκής. Ακριβώς όπως και στην Οδό Μαλχόλαντ του ίδιου έτους, η ευχαρίστηση απορρέει από το κλίμα μυστηρίου και το κέντημα δευτερευόντων ιστοριών με τη βασική πλοκή, οι οποίες κάπου συναντιούνται και κάπου αποκλίνουν, ενώ η χρονική αλληλουχία παύει να ισχύει. Απομένει ένα θαυμάσιο σύνολο από εικόνες και καταστάσεις, ένα γοητευτικό παζλ από το οποίο δεν μπορεί να αφαιρεθεί τίποτα. Με επιμονή, υπομονή, αναζήτηση και πολλαπλές θεάσεις, το κοινό ανταμείβεται ωστόσο με μία γριφώδη αλλά κατανοητή ιστορία.
Στην πραγματικότητα τα βαθύτερα επίπεδα της ταινίας είναι που την καθιστούν ξεχωριστή. Κάτω από το αίνιγμα της πλοκής κρύβεται μία θρησκευτική μεταφορά για την αναζήτηση του Θεού και την υποτιθέμενη μεταθανάτια πορεία της ψυχής. Οι μεταφυσικοί και θεολογικοί συμβολισμοί είναι διάσπαρτοι, ο αγνωστικιστής πρωταγωνιστής – προικισμένος με ξεχωριστές ικανότητες και όνομα που παραπέμπει σε υπερήρωα των κόμικς – παρομοιάζεται εμμέσως με έναν Μεσσία καθοδηγούμενο από αγγέλους και γνώστη του πεπρωμένου, προορισμένου να σώσει με τις πράξεις του τον απειλούμενο κόσμο. Μία αλληλουχία συμβάντων φαινομενικά ασύνδετων θα γίνουν η αιτία για το εκπληκτικό φινάλε, όπου ο εσωτερικά διαφωτισμένος από την περιπέτειά του Ντόνι θα αφεθεί στα χέρια μίας μοίρας που γνωρίζει ότι τελικά δεν είναι τόσο ζοφερή. Έχοντας καταφέρει (;) να διασώσει την κοπέλα του από βέβαιο θάνατο, αντιλαμβάνεται ικανοποιημένος πως μπορεί μεν εδώ κάθε πλάσμα να πεθαίνει μόνο του, αλλά επειδή το περιμένει ένα καλύτερο μέρος.
Σε ακόμα βαθύτερο επίπεδο το φιλμ μπορεί να ιδωθεί ως μία υπόγεια και διακριτική σάτιρα του δυτικού τρόπου ζωής και των σύγχρονων αξιών του. Από την πρώτη σκηνή βλέπουμε την τυπική οικογένεια του Ντόνι, φαινομενικά ιδανική, να διαλύεται εν μέσω βωμολοχιών. Με παρόμοιο τρόπο στη συνέχεια αποδομούνται στερεότυπα για τους μετανάστες, για τα κόμικς, για τη νεοεποχίτικη φιλοσοφία, για τον ρόλο του σχολείου, για τους εφηβικούς έρωτες, για τον υποκριτικό συντηρητισμό της χριστιανικής Δεξιάς κλπ. Όλος ο μεσοαστικός τρόπος ζωής των ΗΠΑ και οι κατεστημένες αντιλήψεις στο υπόβαθρό του παρελαύνουν και καυτηριάζονται διακριτικά, σχεδόν ασυνείδητα, σε δύο ώρες δημιουργικού σινεμά. Δεν είναι τυχαίο ότι η ευφυής δομή της ταινίας παραπέμπει σε εφηβικό ρομαντικό δράμα ενηλικίωσης, με τα φανταστικά στοιχεία σποραδικά μόνο να κάνουν την εμφάνισή τους – μέχρι βεβαίως την τραγική κορύφωση όπου επικρατούν. Δικαίως το σενάριο του φιλμ βραβεύτηκε σε δύο διοργανώσεις το 2001.
Η σκηνοθεσία παλινδρομεί από απλώς ικανοποιητική έως υποδειγματική. Μέσα από ατμοσφαιρικές και απόκοσμες σεκάνς τονίζει την αίσθηση σύγχυσης και απόγνωσης του πρωταγωνιστή, ενώ τα πάντα απεικονίζονται μέσα από τα δικά του τυραννημένα μάτια. Ο θεατής βλέπει τα πρόσωπα, τις καταστάσεις και τα αντικείμενα όπως τα αντιλαμβάνεται το εφηβικό μάτι του ψυχασθενούς Ντόνι• το μοντάζ, η φωτογραφία και οι κινήσεις της κάμερας συμβάλλουν σ’ αυτό. Η σκοτεινή αισθητική, η οποία άλλοτε παραπέμπει στο σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς και άλλοτε σε βιντεοκλίπ, ενισχύεται από τις αξιοπρόσεκτες ερμηνείες των περισσότερων συντελεστών – συμπεριλαμβανομένων, των δύο αστέρων που κρατούν δεύτερους ρόλους (Ντριου Μπάριμορ, παραγωγός του φιλμ, και Πάτρικ Σουέιζ), μα και της εξαιρετικής Μέρι ΜακΝτόνελ (περισσότερο γνωστής τώρα από την τηλεοπτική σειρά Μπάτλσταρ Γκαλάκτικα, των περιόδων 2004 – 2009) στον ρόλο της μητέρας του πρωταγωνιστή· ικανής να εξωτερικεύσει τον πόνο της απλώς με ένα βλέμμα. Η προσεγμένη μουσική επένδυση της ταινίας αναδίδει ένα ευχάριστο αλλά ταιριαστό ρετρό κλίμα δεκαετίας του 1980 με ποπ και ροκ επιτυχίες της εποχής, επιλεκτικά τοποθετημένες σε σκηνές τις οποίες φορτίζουν συναισθηματικά. Αν εξέλιπαν και οι μάλλον περιττές, επαναλαμβανόμενες αναφορές του σεναρίου στην προεκλογική πολιτική εκστρατεία των ΗΠΑ του 1988 (με σκοπό προφανώς να εντυπωθεί στον θεατή το ρετρό κλίμα), όλα θα έμοιαζαν υπέροχα.
Το 2004 κυκλοφόρησε κατευθείαν σε οικιακό μέσο (DVD) η τελική εκδοχή της ταινίας από τον σκηνοθέτη, με είκοσι πρόσθετα λεπτά σε σχέση με την κινηματογραφική έκδοση, βαθύτερη ανάπτυξη ορισμένων χαρακτήρων, ελαφρώς τροποποιημένη ηχητική επένδυση και κάπως πιο ευδιάκριτη πλοκή, με ορισμένα κλειδιά κατανόησης της ιστορίας από την ιστοσελίδα του φιλμ να ενσωματώνονται στην αφήγηση. Το γεγονός αυτό δυσαρέστησε μερίδα του κοινού και των κριτικών, καθώς ένα από τα γοητευτικότερα στοιχεία της αρχικής κινηματογραφικής εκδοχής ήταν η μαεστρικά ελλειπτική και αινιγματική πλοκή της.



Πηγή http://concretereviews.blogspot.gr/

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η χαμένη αποικία Roanoke και η μυστηριώδης λέξη Croatoan

Croatoan : Μια μυστηριώδης λέξη που έχει κεντρίσει το ενδιαφέρον των απανταχού κυνηγών του μυστηρίου, εδώ και αιώνες. Τι συνέβη στη χαμένη αποικία της Βόρειας Καρολίνας, στο Roanoke Island ; Πολλές θεωρίες έχουν προταθεί αλλά καμιά μέχρι τώρα δεν έχει επικρατήσει ως η πιο πιθανή, αντίθετα ο γρίφος μεγαλώνει. Μια ομάδα εποίκων εξαφανίστηκε στη Βόρεια Αμερική χωρίς κανένα ίχνος και κανείς δεν έχει βρει στοιχεία για την τύχη τους εδώ και αιώνες. Η αποικία Roanoke ήταν ο πρώτος αγγλικός οικισμός στην Αμερική. Αφού έμαθε για μια πλούσια, όμορφη περιοχή στην Αμερική η Βασίλισσα Ελισάβετ Ι, της Αγγλίας, αποφάσισε να προσαρτήσει αυτή τη περιοχή της Βιρτζίνια. Στη συνέχεια, έδωσε στον Sir Walter Raleigh  άδεια να δημιουργήσει μια αποικία. Θα χρηματοδοτούσε και θα σχεδίαζε την εκστρατεία στη περιοχή που βρίσκεται τώρα η Βόρεια Καρολίνα. Ο Raleigh είχε 10 χρόνια για να ολοκληρώσει την αποστολή. Το 1585, μια αποστολή με επικεφαλής τον Sir Richard Grenville, που αποτελούνταν απ

Aπομεινάρι από την αρχαία Θάλασσα της Τηθύος νότια της Κρήτης.

Κατα την περιήγηση της ομάδας έρευνας των αστικών μυστικών στο διαδίκτυο ''σκοντάψαμε'' σε ένα άρθρο του πρώτου θέματος με τίτλο Νότια της Κρήτης ο αρχαιότερος ωκεάνιος φλοιός στον κόσμο   το οποίο μας πληροφορεί ότι ο βυθός της Ανατολικής Μεσογείου περιέχει τον αρχαιότερο ωκεάνιο φλοιό στον κόσμο, ηλικίας έως 340 εκατομμυρίων ετών, σύμφωνα με μια νέα επιστημονική έρευνα. Συγκεκριμένα πρόκειται για την υποθαλάσσια περιοχή γνωστή ως Λεκάνη του Ηροδότου , που βρίσκεται νοτιοανατολικά της Κρήτης, νοτιοδυτικά της Κύπρου και βόρεια της Αιγύπτου. Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον Ρόι Γκρανότ του Πανεπιστημίου Μπεν Γκουριόν του Ισραήλ, έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό γεωεπιστημών "Nature Geoscience". Στους ωκεανούς της Γης λαμβάνει χώρα μια συνεχής ανακύκλωση, καθώς στις λεγόμενες ζώνες καταβύθισης ο φλοιός εισχωρεί στον μανδύα του πλανήτη για να αναδυθεί ξανά μετά από εκατομμύρια χρόνια. Ο βυθός των θαλασσών συνήθως έχει ηλικία όχι μεγαλύτε

Ένθετος Ζωδιακός Κύκλος σε τοιχογραφία εκκλησίας του Πηλίου.

Η ομάδα έρευνας των αστικών μυστικών θα μας ταξιδέψει στο θρυλικό βουνό της Μαγνησίας, στο όρος Πήλιο. Θα μεταβούμε νοερά στην μαγευτική Τσαγκαράδα ή ακόμη πιο συγκεκριμένα στις Μηλιές. Εκεί το ενδιαφέρον μας προσέλκυσε μια εκλησία, στην κεντρική πλατεία του χωριού. Ο Ιερός Ναός των Παμμεγίστων Ταξιαρχών στις Μηλιές Πηλίου ο οποίος αποτελεί δείγμα παραδοσιακής αρχιτεκτονικής με ιδιέταιρο κατασκευαστικά χαρακτήρα, αξιόλογες τοιχογραφίες και μεγάλο ιστορικό ενδιαφέρον.  Ο ρυθμός του είναι τρίκλιτη βασιλική με δώδεκα εσωτερικούς τρούλους και αποτελείται από τον πρόναο και τον κυρίως ναό. Χτίστηκε κατά τη διάρκεια της τουρκοκρατίας, από το 1741 έως το 1774, χωρίς καμπαναριό και με τέτοιο τρόπο ώστε το εξωτερικό του να μην προδίδει την αληθινή φύση του κτιρίου, για την προστασία του.  Από την προφορική παράδοση γνωρίζουμε, ότι η αγιογράφηση έχει γίνει από Αγιορείτη μοναχό και το τέμπλο, που είναι ξυλόγλυπτο και επιχρυσωμένο από ξύλο φλαμουριάς και έχει κατασκευαστεί από Ηπειρώτε