Το βαρύ πυροβολικό της γαλλικής αεράμυνας στα χαρακώματα του Μεγάλου Πολέμου απέκτησε φήμη ζηλευτή ως ένας από τους πιονέρους της νέας περιπέτειας του ανθρώπου στους αιθέρες.
Πολύπειρος πιλότος και δημιουργικότατος κασκαντέρ, ο Ρολάν Γκαρός έμελλε να γίνει ο πρώτος άνθρωπος που θα περνούσε χωρίς στάση τη Μεσόγειο από αέρος (από τη Γαλλία στην Αλγερία), πριν εμπιστευτεί τις απαράμιλλες κυβερνητικές του ικανότητες στην υπηρεσία της γαλλικής αεροπορίας, οργώνοντας το Δυτικό Μέτωπο του Α’ Παγκοσμίου.
Παρά το γεγονός ότι οι περισσότεροι θεωρούν πως ήταν τενίστας λόγω του περίφημου και ομώνυμου παρισινού σταδίου του τένις, ο παράτολμος πιλότος έγινε από νωρίς διάσημος ως εκτελεστής παρακινδυνευμένων ακροβατικών αλλά και ως πιλότος ταχύτητας, κερδίζοντας δύο φορές τόσο την κούρσα Παρίσι-Μαδρίτη όσο και το Παρίσι-Ρώμη.
Κι έτσι το 1914, την ώρα που δοκίμαζε τα αεροπλάνα της αεροναυπηγικής Morane-Saulnier, ο Γκαρός έθεσε το παγκόσμιο ρεκόρ στο υψόμετρο, καθώς έφτασε με το αεροπλάνο του στο αστρονομικό νούμερο των 4.250 μέτρων!
Και βέβαια, όταν ξέσπασε ο Α’ Παγκόσμιος αργότερα την ίδια χρονιά, δεν θα μπορούσε να μην υπηρετήσει την πατρίδα του από αέρος…
Εν αρχή
Οι φιλοδοξίες για την καριέρα του έμελλε όμως να αλλάξουν το 1909, όταν μαζί με τον πατέρα του πήγανε στη Ρεμς για να
παρακολουθήσουν από κοντά μια από τις πρώιμες αεροπορικές επιδείξεις. Ο
εικοσάχρονος Γκαρός μαγεύεται από τις πτήσεις και τα κόλπα των πιλότων
και είναι πια σίγουρος ότι θέλει να γίνει πιλότος...
Αφήνει λοιπόν τόσο τις σπουδές του στην Εμπορική Σχολή του Παρισιού
αλλά και το ωδείο και με την οικονομική βοήθεια των γονιών του παίρνει
μαθήματα πιλότου. Η κλίση του και εδώ δεν μπορούσε να κρυφτεί κι έτσι
σύντομα ο Ρολάν θα βρεθεί να δίνει επιδείξεις με το αεροπλάνο του,
γινόμενος διασημότητα από την πρώτη σχεδόν στιγμή…
Ο άνθρωπος των ρεκόρ
Σειρά είχε το 1913 άλλο ένα ρεκόρ, η διέλευση της Μεσογείου από αέρος
χωρίς στάση, με τον Γκαρός να διανύει τα 800 χιλιόμετρα που χώριζαν τη
Γαλλία από την Τυνησία και να γίνεται έτσι ο πρώτος άνθρωπος που
περνούσε τη Μεσόγειο Θάλασσα από τους αιθέρες…
Ο Μεγάλος Πόλεμος και η εφεύρεση που έκανε τη διαφορά
Η μεγάλη του συνεισφορά στην ιπτάμενη πολεμική προσπάθεια της χώρας του
δεν ήταν άλλη από την ανάπτυξη ενός συστήματος πολυβόλων για τη «μύτη»
των μαχητικών! Η αξιοσημείωτη σύλληψη έδινε έτσι γερό προβάδισμα στα
γαλλικά αεροσκάφη κατά τις αερομαχίες, καθώς μπορούσαν πια να ορμήσουν
κατά πρόσωπο στο αντίπαλο αεροπλάνο: το πολυβόλο του Γκαρός γάζωνε τον
αντίπαλο με σφαίρες που περνούσαν μέσα από την κινούμενη προπέλα των
μαχητικών Morane-Saulnier L! Για να προστατευτούν οι προπέλες, ο Γκαρός
-σε συνεννόηση πάντα με τους μηχανικούς της αεροπορικής φίρμας-
προσάρμοσαν χαλύβδινα προστατευτικά στην προπέλα.
Η συσκευή, που προσαρμόστηκε τελικά στο μαχητικό του Γκαρός την άνοιξη
του 1915, του επέτρεπε έτσι να εφορμά κατά πρόσωπο στους εχθρούς,
δίνοντάς του το πάνω χέρι στις αερομαχίες. Ο Γκαρός κατέρριψε το πρώτο
του θύμα, ένα γερμανικό αναγνωριστικό Albatros B II, την Πρωταπριλιά του
1915.
Κι έτσι μέσα σε μια περίοδο μόλις 2 εβδομάδων, ο πιλότος κατέρριψε πέντε
γερμανικά μαχητικά, κατόρθωμα που του εξασφάλισε τον τίτλο του ''άσου''
στον αμερικανικό Τύπο. Έκτοτε ο όρος που είχε έρθει για να μείνει θα
απονεμόταν στους πιλότους των Συμμάχων που σημείωναν πέντε διαδοχικές
καταρρίψεις…
Το τέλος
Η καλή τύχη του ατρόμητου πιλότου έμελλε ωστόσο να σωθεί τον ίδιο
μάλιστα μήνα: στις 18 Απριλίου αναγκάστηκε σε καταναγκαστική προσγείωση
πίσω από τις γερμανικές γραμμές στη Φλάνδρα και συνελήφθη έτσι την ώρα
που προσπαθούσε να κάψει το αεροσκάφος του για να μη γίνει γνωστό στον
εχθρό το σύστημα του πρόσθιου πυροβόλου των γαλλικών μαχητικών.
Τα νέα γερμανικά μαχητικά στάλθηκαν εσπευσμένα στο Δυτικό Μέτωπο για να
ισορροπήσουν την κατάσταση, στερώντας από τα γαλλικά αεροπλάνα το
ασύγκριτο πλεονέκτημα που είχαν. Από τα μέσα του 1915 μέχρι και τα μέσα
της επόμενης χρονιάς, τα Fokker EI των Γερμανών έγιναν φόβος και τρόμος
στον αέρα, καταρρίπτοντας περισσότερα από χίλια συμμαχικά αεροσκάφη στο
Δυτικό Μέτωπο. Αφού παρέμεινε τρόφιμος στρατοπέδου αιχμαλώτων για τα επόμενα 3 χρόνια,
κατάφερε τον Φεβρουάριο του 1918 να το σκάσει και εντάχθηκε και πάλι στη
γαλλική πολεμική αεροπορία, οργώνοντας για άλλη μια φορά τους αιθέρες
και καταρρίπτοντας πλήθος ακόμα εχθρικών αεροσκαφών. Ο ικανότατος πιλότος χτυπήθηκε όμως κι αυτός με τη σειρά του πάνω από τη
Νότια Γαλλία και άφησε την τελευταία του πνοή στο καθήκον στις 5
Οκτωβρίου 1918. Συνεχίζει να μνημονεύεται ως εθνικός ήρωας της Γαλλίας
και ένας από τους γνωστότερους μαχητές του Μεγάλου Πολέμου, με το
περίφημο Παρισινό στάδιο του τένις να φέρει πλέον το όνομά του…
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου