Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Λαϊκοί «θησαυροί» στην «Αυλή των θαυμάτων» - Υπό συντήρηση τα εκθέματα του Μουσείου Ελληνικής Λαϊκής Τέχνης

Την επίσημη «φορεσιά» τους βάζουν τα εκθέματα του Μουσείου Ελληνικής Λαϊκής Τέχνης, τα οποία θα συντηρηθούν προκειμένου να υποδεχτούν ανανεωμένα το κοινό στο νέο μουσείο που δημιουργείται στην «Αυλή των θαυμάτων», στην Πλάκα.
Ξύλινα, ξυλόγλυπτα και ζωγραφικά έργα, υφάσματα, μεταλλικά αντικείμενα, αλλά και οι περίφημες τοιχογραφίες του Θεόφιλου θα καθαριστούν, θα στερεωθούν και θα απαλλαγούν από παλαιότερες κακότεχνες επεμβάσεις. Οι σχετικές μελέτες συντήρησης εγκρίθηκαν ομόφωνα από το Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων, κατά την πρόσφατη συνεδρίασή του.
Όλα τα αντικείμενα της συλλογής του Μουσείου Ελληνικής Λαϊκής Τέχνης θα εκτεθούν στη λεγόμενη «Αυλή των θαυμάτων», ένα συγκρότημα κτιρίων στην Πλάκα που, σαν βγαλμένο από το ομότιτλο θεατρικό του Ιάκωβου Καμπανέλλη, αναβιώνει την ατμόσφαιρα μιας λαϊκής γειτονιάς της Αθήνας.
Η συντήρηση των συλλογών θα γίνει από τη Διεύθυνση Συντήρησης Αρχαίων και Νεώτερων Μνημείων του υπουργείου Πολιτισμού και από το Μουσείο Ελληνικής Λαϊκής Τέχνης και προβλέπεται να ολοκληρωθεί ως το τέλος του 2015. Η μεταστέγαση του Μουσείου θα γίνει μετά την ολοκλήρωση των εργασιών αποκατάστασης του συγκροτήματος (το έργο προβλέπεται να παραδοθεί το φθινόπωρο του 2015) και το νέο Μουσείο αναμένεται να ανοίξει τις πύλες του για το κοινό μέχρι το καλοκαίρι του 2017.

Οι συλλογές που θα συντηρηθούν

Ιδιαίτερα σημαντικό κομμάτι της συλλογής του ΜΕΛΤ αποτελούν οι τοιχογραφίες του Θεόφιλου, που έχουν αποσπαστεί από την οικία Ζόλκου στη Λέσβο. Τις τοιχογραφίες ζωγράφισε ο σπουδαίος λαϊκός ζωγράφος το 1928, στο δωμάτιο που χρησίμευε ως χώρος κοινωνικών συναθροίσεων στην οικία. Στα τέλη της δεκαετίας του ’60, η οικία αγοράστηκε από ιδιώτες, ενώ στη συνέχεια οι τοιχογραφίες αποτοιχίστηκαν με προσχηματική δικαιολογία ότι θα παρουσιαστούν σε έκθεση στην Αθήνα.
Τον Δεκέμβριο του 1972, το υπουργείο Πολιτισμού αγόρασε τις τοιχογραφίες, οι οποίες, αφού συντηρήθηκαν και αποκαταστάθηκαν, τοποθετήθηκαν στην «αίθουσα του Θεόφιλου» στο ΜΕΛΤ. Ωστόσο, κατά την αποτοίχισή τους, αποσπάστηκε μόνο το ζωγραφικό στρώμα και στη συνέχεια αυτές τοποθετήθηκαν σε ξύλινα τελάρα, με αποτέλεσμα αυτή η μέθοδος να έχει αποβεί εξαιρετικά επιβαρυντική για τη διατήρησή τους. Η μελέτη συντήρησης των 33 τελάρων με τμήματα των αποσπασμένων τοιχογραφιών έχει ως στόχο την επαναφορά των έργων σε μορφή τοιχογραφίας και στις αρχικές τους διαστάσεις.
Επίσης, θα συντηρηθούν ξύλινα, ξυλόγλυπτα και ζωγραφικά έργα, υφασμάτινα αντικείμενα και μεταλλικά αντικείμενα, όλα από τη συλλογή του Μουσείου Ελληνικής Λαϊκής Τέχνης. Ενδιαφέρον εμφανίζει η συλλογή του θεάτρου σκιών, που περιλαμβάνει 93 έργα. Πρόκειται για μια από τις σημαντικότερες και πλέον αντιπροσωπευτικές συλλογές έργων θεάτρου σκιών και περιλαμβάνει φιγούρες, ρεκλάμες και σκηνικά.
Νυφική φορεσιά Αττικής
Η συλλογή των ξύλινων και ξυλόγλυπτων αντικειμένων αποτελείται από ζωγραφικά έργα, εκκλησιαστικά αντικείμενα, αντικείμενα οικιακής χρήσης και επαγγελματικά εργαλεία. Η συλλογή των υφασμάτινων αντικειμένων απαρτίζεται από έξι ενότητες: ενδυμασία, κεντητική, υφαντική, λευκοκεντητική και δαντέλες, χρυσοκεντητική και έργα κοπτικής τέχνης. Παραδοσιακές φορεσιές απ’ όλη την Ελλάδα, που χρονολογούνται από το 18ο αιώνα και έπειτα, και είναι χαρακτηριστικές για την πολυμορφία τους και τη σχέση τους με τον τόπο από τον οποίο προέρχονται, «συναντούν» υφαντά και κεντήματα με περίτεχνα διακοσμητικά θέματα, συχνά έργα ανώνυμων δημιουργών.
Από τη μελέτη συντήρησης εξαιρέθηκαν μόνο τα έργα κοπτικής τέχνης, τα οποία θα πρέπει να συζητηθούν στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο.
Τα μεταλλικά αντικείμενα περιλαμβάνουν έργα μεταλλοτεχνίας και αργυροχοΐας και χρονολογούνται από τα τέλη του 17ου αιώνα ως τις αρχές του 20ού αιώνα. Η συλλογή μεταλλοτεχνίας αφορά σε αντικείμενα κατασκευασμένα από χαλκό, ορείχαλκο, σίδερο, ατσάλι και καλάι, που χρησιμοποιούνταν σε ένα ευρύ φάσμα οικιακών αναγκών αλλά και αγροτικών ασχολιών. Μικρός αριθμός αφορά και σε εκκλησιαστική χρήση. Η αργυροχοΐα καλύπτει όλη την παραγωγή σημαντικών καλλιτεχνικών κέντρων του ελλαδικού χώρου καθώς και περιοχών όπου έδρασε ο ελληνισμός.
Τέλος, πρόκληση για τους συντηρητές αναμένεται να αποτελέσουν αντικείμενα με ιδιαιτερότητες ως προς το υλικό κατασκευής, όπως ένα γραμμόφωνο μαζί με τέσσερις δίσκους, δύο μάσκες από χαρτοπολτό και έξι παραδοσιακά ψωμιά.

Πηγή: archaiologia.gr

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η χαμένη αποικία Roanoke και η μυστηριώδης λέξη Croatoan

Croatoan : Μια μυστηριώδης λέξη που έχει κεντρίσει το ενδιαφέρον των απανταχού κυνηγών του μυστηρίου, εδώ και αιώνες. Τι συνέβη στη χαμένη αποικία της Βόρειας Καρολίνας, στο Roanoke Island ; Πολλές θεωρίες έχουν προταθεί αλλά καμιά μέχρι τώρα δεν έχει επικρατήσει ως η πιο πιθανή, αντίθετα ο γρίφος μεγαλώνει. Μια ομάδα εποίκων εξαφανίστηκε στη Βόρεια Αμερική χωρίς κανένα ίχνος και κανείς δεν έχει βρει στοιχεία για την τύχη τους εδώ και αιώνες. Η αποικία Roanoke ήταν ο πρώτος αγγλικός οικισμός στην Αμερική. Αφού έμαθε για μια πλούσια, όμορφη περιοχή στην Αμερική η Βασίλισσα Ελισάβετ Ι, της Αγγλίας, αποφάσισε να προσαρτήσει αυτή τη περιοχή της Βιρτζίνια. Στη συνέχεια, έδωσε στον Sir Walter Raleigh  άδεια να δημιουργήσει μια αποικία. Θα χρηματοδοτούσε και θα σχεδίαζε την εκστρατεία στη περιοχή που βρίσκεται τώρα η Βόρεια Καρολίνα. Ο Raleigh είχε 10 χρόνια για να ολοκληρώσει την αποστολή. Το 1585, μια αποστολή με επικεφαλής τον Sir Richard Grenville, που αποτελούνταν απ

Aπομεινάρι από την αρχαία Θάλασσα της Τηθύος νότια της Κρήτης.

Κατα την περιήγηση της ομάδας έρευνας των αστικών μυστικών στο διαδίκτυο ''σκοντάψαμε'' σε ένα άρθρο του πρώτου θέματος με τίτλο Νότια της Κρήτης ο αρχαιότερος ωκεάνιος φλοιός στον κόσμο   το οποίο μας πληροφορεί ότι ο βυθός της Ανατολικής Μεσογείου περιέχει τον αρχαιότερο ωκεάνιο φλοιό στον κόσμο, ηλικίας έως 340 εκατομμυρίων ετών, σύμφωνα με μια νέα επιστημονική έρευνα. Συγκεκριμένα πρόκειται για την υποθαλάσσια περιοχή γνωστή ως Λεκάνη του Ηροδότου , που βρίσκεται νοτιοανατολικά της Κρήτης, νοτιοδυτικά της Κύπρου και βόρεια της Αιγύπτου. Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον Ρόι Γκρανότ του Πανεπιστημίου Μπεν Γκουριόν του Ισραήλ, έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό γεωεπιστημών "Nature Geoscience". Στους ωκεανούς της Γης λαμβάνει χώρα μια συνεχής ανακύκλωση, καθώς στις λεγόμενες ζώνες καταβύθισης ο φλοιός εισχωρεί στον μανδύα του πλανήτη για να αναδυθεί ξανά μετά από εκατομμύρια χρόνια. Ο βυθός των θαλασσών συνήθως έχει ηλικία όχι μεγαλύτε

Ένθετος Ζωδιακός Κύκλος σε τοιχογραφία εκκλησίας του Πηλίου.

Η ομάδα έρευνας των αστικών μυστικών θα μας ταξιδέψει στο θρυλικό βουνό της Μαγνησίας, στο όρος Πήλιο. Θα μεταβούμε νοερά στην μαγευτική Τσαγκαράδα ή ακόμη πιο συγκεκριμένα στις Μηλιές. Εκεί το ενδιαφέρον μας προσέλκυσε μια εκλησία, στην κεντρική πλατεία του χωριού. Ο Ιερός Ναός των Παμμεγίστων Ταξιαρχών στις Μηλιές Πηλίου ο οποίος αποτελεί δείγμα παραδοσιακής αρχιτεκτονικής με ιδιέταιρο κατασκευαστικά χαρακτήρα, αξιόλογες τοιχογραφίες και μεγάλο ιστορικό ενδιαφέρον.  Ο ρυθμός του είναι τρίκλιτη βασιλική με δώδεκα εσωτερικούς τρούλους και αποτελείται από τον πρόναο και τον κυρίως ναό. Χτίστηκε κατά τη διάρκεια της τουρκοκρατίας, από το 1741 έως το 1774, χωρίς καμπαναριό και με τέτοιο τρόπο ώστε το εξωτερικό του να μην προδίδει την αληθινή φύση του κτιρίου, για την προστασία του.  Από την προφορική παράδοση γνωρίζουμε, ότι η αγιογράφηση έχει γίνει από Αγιορείτη μοναχό και το τέμπλο, που είναι ξυλόγλυπτο και επιχρυσωμένο από ξύλο φλαμουριάς και έχει κατασκευαστεί από Ηπειρώτε