Το ναυάγιο του ατμόπλοιου «Όρια»
στο Γαϊδουρονήσι, μια τραγωδία στα σκοτεινά χρόνια της Κατοχής το
Φεβρουάριο του 1944, η οποία είχε σχεδόν τριπλάσιο αριθμό θυμάτων σε
σύγκριση με τον Τιτανικό, έχει μείνει ξεχασμένη στο χρονοντούλαπο της
Ιστορίας.
Λίγοι γνωρίζουν ότι περισσότεροι από 4.000 Ιταλοί αιχμάλωτοι βρήκαν τραγικό θάνατο στο Σαρωνικό Κόλπο, όταν -σύμφωνα με την πιο αποδεκτή εκδοχή- το επιταγμένο από τους Γερμανούς ατμόπλοιο προσέκρουσε λόγω ναυτικού σφάλματος και κακοκαιρίας στη βραχονησίδα Γαϊδουρονήσι, γνωστή και ως νήσος Πάτροκλος, κοντά στο Σούνιο, ανατράπηκε και στη συνέχεια βυθίστηκε, αν και όχι πριν περάσουν σχεδόν δύο μερόνυχτα, παρασέρνοντας στον υγρό τάφο και την ιστορική λήθη, τους χιλιάδες άτυχους Ιταλούς στρατιώτες που βρίσκονταν στα αμπάρια του πλοίου...
Τι προκάλεσε το ναυάγιο;
Η καταχώρηση του πλοιάρχου Χάινριχ Ρόλμαν, της γερμανικής Ναυτικής Διοίκησης Αττικής στο Πολεμικό Ημερολόγιο της μονάδας, της 13ης Φεβρουαρίου 1944, την επαύριο δηλαδή του ναυαγίου, αναφέρει ότι «μία νηοπομπή αποτελούμενη από τα πλοία ΤΑ 16, ΤΑ 17, ΤΑ 19, και το ατμόπλοιο Όρια, με 4.000 περίπου Ιταλούς αιχμαλώτους από την Ρόδο, πέρασε το Σούνιο. Ενώ τα συνοδευτικά πλοία πάλευαν ενάντια στην καταιγίδα και στον δυνατό κυματισμό, το Όρια προσάραξε στο Γαϊδουρονήσι. Πολύ υψηλές ανθρώπινες απώλειες. Προς το παρόν δεν μπορεί να σταλεί βοήθεια, λόγω του ασυνήθιστου πολύ μεγάλου κυματισμού».
Ο μεγάλος αριθμός των θυμάτων, αλλά και η φύση του ναυαγίου, ανάγκασαν τη γερμανική στρατιωτική διοίκηση να πραγματοποιήσει ανακρίσεις, ώστε να εξεταστούν τα αίτια της πολύνεκρης καταστροφής. Το πόρισμα κατέληξε ότι υπεύθυνες ήταν οι κακές καιρικές συνθήκες, αλλά και η λανθασμένη εκτίμηση του Μπιάρνε Ρασμούσεν, Νορβηγού καπετάνιου του πλοίου, καθώς και η αδυναμία άμεσης αποστολής ναυαγοσωστικών σκαφών, τα οποία θα μπορούσαν να απεγκλωβίσουν κάποιους από τους επιζώντες που βρίσκονταν στα «σωθικά» του αναποδογυρισμένου «΄Ορια».
Την τραγικότητα της καταστροφής επιτείνει το γεγονός ότι το αναποδογυρισμένο πλοίο δε βούλιαξε αμέσως, παρατείνοντας έτσι την αγωνία όσων βρίσκονταν σε αυτό, καθώς κάθε λεπτό που περνούσε μαρτυρικά, μειωνόταν ο αέρας στα αμπάρια που κατακλύζονταν από τα νερά της θάλασσας. Κάποια από τα προσωπικά είδη των στρατιωτών που εντοπίστηκαν στα δίχτυα ψαράδων τα επόμενα χρόνια, βρέθηκαν να έχουν πάνω τους χαραγμένα τα ονόματά τους, αλλά και τα τελευταία μηνύματα προς τις οικογένειές τους, καθώς έβλεπαν το τέλος τους να πλησιάζει.
Σήμερα το ναυάγιο αποτελεί πόλο έλξης πολλών αυτοδυτών και συχνά, δυστυχώς, γίνεται εύκολη λεία πολλών επίδοξων ''Ιντιάνα Τζόουνς'' μη λαμβάνοντας υπόψιν, ότι πρόκειται για τον υγρό τάφο τόσων άτυχων ψυχών. Είναι απορίας άξιο γιατί δεν έχει στηθεί ένα μνημείο σε παρακείμενο χώρο πχ νησίδα Πάτροκλος μιας και το κουφάρι του πλοίου την δεκαετία του '60 κόπηκε και πουλήθηκε για ΣΚΑΡΠ (παλιοσίδερα).
Το ενδιαφέρον της ομάδας έρευνας των αστικών μυστικών προσέλκυσαν διάφορες φήμες που διαδίδονταν από στόμα σε στόμα ντόπιων ψαράδων της εποχής (στα τέλη της δεκαετίας του ΄50), όπου φέρετε να θρυλείται η μαρτυρία ότι όταν ο καιρός είναι φορτωμένος ακούγονται τα ουρλιαχτά των παγιδευμένων αιχμαλώτων από τα αμπάρια του ΟΡΙΑ!!! Δεν είναι λίγοι αυτοί που ισχυρίστηκαν ότι είδαν εν μέσο θυέλης σκιές να περπατούν στα κύμματα και να φωνάζουν βοήθεια ... προφανώς μια βοήθεια που δεν τους προσφέρθηκε ποτέ ...!!!
Λίγοι γνωρίζουν ότι περισσότεροι από 4.000 Ιταλοί αιχμάλωτοι βρήκαν τραγικό θάνατο στο Σαρωνικό Κόλπο, όταν -σύμφωνα με την πιο αποδεκτή εκδοχή- το επιταγμένο από τους Γερμανούς ατμόπλοιο προσέκρουσε λόγω ναυτικού σφάλματος και κακοκαιρίας στη βραχονησίδα Γαϊδουρονήσι, γνωστή και ως νήσος Πάτροκλος, κοντά στο Σούνιο, ανατράπηκε και στη συνέχεια βυθίστηκε, αν και όχι πριν περάσουν σχεδόν δύο μερόνυχτα, παρασέρνοντας στον υγρό τάφο και την ιστορική λήθη, τους χιλιάδες άτυχους Ιταλούς στρατιώτες που βρίσκονταν στα αμπάρια του πλοίου...
Τι προκάλεσε το ναυάγιο;
Η καταχώρηση του πλοιάρχου Χάινριχ Ρόλμαν, της γερμανικής Ναυτικής Διοίκησης Αττικής στο Πολεμικό Ημερολόγιο της μονάδας, της 13ης Φεβρουαρίου 1944, την επαύριο δηλαδή του ναυαγίου, αναφέρει ότι «μία νηοπομπή αποτελούμενη από τα πλοία ΤΑ 16, ΤΑ 17, ΤΑ 19, και το ατμόπλοιο Όρια, με 4.000 περίπου Ιταλούς αιχμαλώτους από την Ρόδο, πέρασε το Σούνιο. Ενώ τα συνοδευτικά πλοία πάλευαν ενάντια στην καταιγίδα και στον δυνατό κυματισμό, το Όρια προσάραξε στο Γαϊδουρονήσι. Πολύ υψηλές ανθρώπινες απώλειες. Προς το παρόν δεν μπορεί να σταλεί βοήθεια, λόγω του ασυνήθιστου πολύ μεγάλου κυματισμού».
Ο μεγάλος αριθμός των θυμάτων, αλλά και η φύση του ναυαγίου, ανάγκασαν τη γερμανική στρατιωτική διοίκηση να πραγματοποιήσει ανακρίσεις, ώστε να εξεταστούν τα αίτια της πολύνεκρης καταστροφής. Το πόρισμα κατέληξε ότι υπεύθυνες ήταν οι κακές καιρικές συνθήκες, αλλά και η λανθασμένη εκτίμηση του Μπιάρνε Ρασμούσεν, Νορβηγού καπετάνιου του πλοίου, καθώς και η αδυναμία άμεσης αποστολής ναυαγοσωστικών σκαφών, τα οποία θα μπορούσαν να απεγκλωβίσουν κάποιους από τους επιζώντες που βρίσκονταν στα «σωθικά» του αναποδογυρισμένου «΄Ορια».
Μια
άλλη εκδοχή, η οποία όμως δεν επιβεβαιώνεται από ανεξάρτητες πηγές,
αναφέρει πως το πλοίο είτε προσέκρουσε σε νάρκη που είχε ξεφύγει από το
αγκυροβόλιό της, είτε χτυπήθηκε από τορπίλη υποβρυχίου. «Πιστεύω
πως δεν υπήρξε δόλος από την πλευρά του γερμανικού στρατού κατοχής σε
σχέση με το γεγονός αυτό, το οποίο αποτελεί ίσως το μεγαλύτερο, από
αριθμό θυμάτων, ναυτικό δράμα των ελληνικών θαλασσών.
Η έντονη έλλειψη πρώτων υλών, και η με το γεγονός αυτό συνδεδεμένη
έλλειψη πλοίων, οδήγησε τον γερμανικό στρατό κατοχής να χρησιμοποιήσει,
τα μόνα πλοία που διέθετε στο ελληνικό αρχιπέλαγος, λίγα επιταγμένα
παλιά φορτηγά ατμόπλοια, τα οποία με λίγες κατασκευαστικές αλλαγές είχε
μετατρέψει σε μεταγωγικά στρατού. Πολλά από τα πλοία αυτά βυθίστηκαν,
φορτωμένα με Ιταλούς αιχμαλώτους, από αεροπορικές ή υποβρυχιακές
επιθέσεις του βρετανικού στρατού, ενώ ήταν εν πλω προς τον Πειραιά.
Στην περίπτωση του «Όρια» η προσομοίωση της καταστροφής, στηριγμένη στα
γεγονότα, είναι σχεδόν αδύνατη λόγω της έλλειψης μαρτυριών και
ανεξάρτητων πηγών. Τα μόνα που έχουμε στην διάθεση μας, για μια ελάχιστη
ανασύσταση του τραγικού αυτού γεγονότος, είναι τα στοιχεία των
γερμανικών αρχείων, λίγα στοιχεία των ιταλικών αρχείων, και όσων έχουν
αναφερθεί κατά διαστήματα στα μέσα μαζικής ενημέρωσης για την βύθισή
του. Αυτό που κυρίως όμως λείπει, είναι οι τόσο πολύτιμες μαρτυρίες των
ελάχιστων αυτοπτών μαρτύρων που γλίτωσαν από την καταστροφή», εξηγεί ο κ. Γκαλών μιλώντας για το θέμα στον Ελεύθερο Τύπο.
Την τραγικότητα της καταστροφής επιτείνει το γεγονός ότι το αναποδογυρισμένο πλοίο δε βούλιαξε αμέσως, παρατείνοντας έτσι την αγωνία όσων βρίσκονταν σε αυτό, καθώς κάθε λεπτό που περνούσε μαρτυρικά, μειωνόταν ο αέρας στα αμπάρια που κατακλύζονταν από τα νερά της θάλασσας. Κάποια από τα προσωπικά είδη των στρατιωτών που εντοπίστηκαν στα δίχτυα ψαράδων τα επόμενα χρόνια, βρέθηκαν να έχουν πάνω τους χαραγμένα τα ονόματά τους, αλλά και τα τελευταία μηνύματα προς τις οικογένειές τους, καθώς έβλεπαν το τέλος τους να πλησιάζει.
Σήμερα το ναυάγιο αποτελεί πόλο έλξης πολλών αυτοδυτών και συχνά, δυστυχώς, γίνεται εύκολη λεία πολλών επίδοξων ''Ιντιάνα Τζόουνς'' μη λαμβάνοντας υπόψιν, ότι πρόκειται για τον υγρό τάφο τόσων άτυχων ψυχών. Είναι απορίας άξιο γιατί δεν έχει στηθεί ένα μνημείο σε παρακείμενο χώρο πχ νησίδα Πάτροκλος μιας και το κουφάρι του πλοίου την δεκαετία του '60 κόπηκε και πουλήθηκε για ΣΚΑΡΠ (παλιοσίδερα).
Το ενδιαφέρον της ομάδας έρευνας των αστικών μυστικών προσέλκυσαν διάφορες φήμες που διαδίδονταν από στόμα σε στόμα ντόπιων ψαράδων της εποχής (στα τέλη της δεκαετίας του ΄50), όπου φέρετε να θρυλείται η μαρτυρία ότι όταν ο καιρός είναι φορτωμένος ακούγονται τα ουρλιαχτά των παγιδευμένων αιχμαλώτων από τα αμπάρια του ΟΡΙΑ!!! Δεν είναι λίγοι αυτοί που ισχυρίστηκαν ότι είδαν εν μέσο θυέλης σκιές να περπατούν στα κύμματα και να φωνάζουν βοήθεια ... προφανώς μια βοήθεια που δεν τους προσφέρθηκε ποτέ ...!!!
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου