Η διάσημη και άρτια
διατηρημένη τοιχογραφία του «Ψαρά» από τη δυτική οικία της προϊστορικής
πόλης στο Ακρωτήρι Θήρας εμπλουτίζει από τις 25 Ιουνίου 2015 τη μόνιμη
έκθεση του Μουσείου Προϊστορικής Θήρας, όπως ανακοίνωσε το Υπουργείο
Πολιτισμού, Παιδείας και Θρησκευμάτων.
Ο «Ψαράς», ένα από τα σπουδαιότερα έργα της αιγαιακής μεγάλης ζωγραφικής των προϊστορικών χρόνων, εκτίθεται για πρώτη φορά στον τόπο εύρεσής του, τη Θήρα, σχεδόν 45 χρόνια μετά την εύρεση και τη συντήρησή του.
Το ενδιαφέρον του κοινού προσελκύει η χρωματική ομοιότητα της κεφαλής του ψαρά και των αλιευμάτων του.
Περισσότερες λεπτομέρειες για την εξαίσια τοιχογραφία βρίσκουμε στην έκδοση Η αυγή της ελληνικής τέχνης, στη σειρά «Ελληνική Τέχνη» της Εκδοτικής Αθηνών: «Η τοιχογραφία κοσμούσε στενή επιφάνεια του βόρειου τοίχου, δίπλα στη βορειοανατολική γωνία του δωματίου. Η γυμνότητα του σώματος και το ξυρισμένο (γαλάζιο) κεφάλι δηλώνουν το νεαρό της ηλικίας της μορφής και το μεταβατικό στάδιο από την παιδική ηλικία στην κατάσταση του ενήλικου. Το γαλάζιο χρώμα, τόσο στα ψάρια όσο και στην κεφαλή της μορφής, χρησιμοποιείται συμβατικά για τη δήλωση του γκρίζου. Με την κατακόρυφη αλληλοεπικάλυψη των ψαριών, αρχή που εφαρμοζόταν στην αιγυπτιακή τέχνη για την απεικόνιση στατικών μορφών, ο καλλιτέχνης έδωσε το βάθος της εικόνας. Ο νεαρός ψαράς είναι ένα από τα αξιολογότερα έργα σπουδής του ανδρικού σώματος στην αιγαιακή ζωγραφική».
Για την ομάδα έρευνας των αστικών μυστικών το αίνιγμα αυτής της χρωματικής ομοιότητας, κεφαλής και αλιευμάτων, βρίσκει λύση στο γεγονός ότι τα αλιεύματα, τα ψάρια, προερχόμενα από την θάλασσα του Αιγαίου πελάγους φέρουν χρώμα ''θαλασσί'', ανοικτό μπλε, όπως και η κεφαλή του ψαρά διότι και ο ίδιος ήτο εκ της θάλασσας ... άνθρωπος της θάλασσας ... οι πολλοί, άνθρωποι της θάλασσας άρα και οι λαοί της θάλασσας ... όπως τους αποκαλούσαν οι Αιγύπτιοι της τότε εποχής. Να σημειωθεί ότι η ερμηνεία της προέλευσης των Λαών της Θάλασσας είναι ένα από τα πιο πολυσυζητημένα και περίπλοκα ζητήματα της σύγχρονης αρχαιολογικής έρευνας.
Ο «Ψαράς», ένα από τα σπουδαιότερα έργα της αιγαιακής μεγάλης ζωγραφικής των προϊστορικών χρόνων, εκτίθεται για πρώτη φορά στον τόπο εύρεσής του, τη Θήρα, σχεδόν 45 χρόνια μετά την εύρεση και τη συντήρησή του.
Το ενδιαφέρον του κοινού προσελκύει η χρωματική ομοιότητα της κεφαλής του ψαρά και των αλιευμάτων του.
Περισσότερες λεπτομέρειες για την εξαίσια τοιχογραφία βρίσκουμε στην έκδοση Η αυγή της ελληνικής τέχνης, στη σειρά «Ελληνική Τέχνη» της Εκδοτικής Αθηνών: «Η τοιχογραφία κοσμούσε στενή επιφάνεια του βόρειου τοίχου, δίπλα στη βορειοανατολική γωνία του δωματίου. Η γυμνότητα του σώματος και το ξυρισμένο (γαλάζιο) κεφάλι δηλώνουν το νεαρό της ηλικίας της μορφής και το μεταβατικό στάδιο από την παιδική ηλικία στην κατάσταση του ενήλικου. Το γαλάζιο χρώμα, τόσο στα ψάρια όσο και στην κεφαλή της μορφής, χρησιμοποιείται συμβατικά για τη δήλωση του γκρίζου. Με την κατακόρυφη αλληλοεπικάλυψη των ψαριών, αρχή που εφαρμοζόταν στην αιγυπτιακή τέχνη για την απεικόνιση στατικών μορφών, ο καλλιτέχνης έδωσε το βάθος της εικόνας. Ο νεαρός ψαράς είναι ένα από τα αξιολογότερα έργα σπουδής του ανδρικού σώματος στην αιγαιακή ζωγραφική».
Για την ομάδα έρευνας των αστικών μυστικών το αίνιγμα αυτής της χρωματικής ομοιότητας, κεφαλής και αλιευμάτων, βρίσκει λύση στο γεγονός ότι τα αλιεύματα, τα ψάρια, προερχόμενα από την θάλασσα του Αιγαίου πελάγους φέρουν χρώμα ''θαλασσί'', ανοικτό μπλε, όπως και η κεφαλή του ψαρά διότι και ο ίδιος ήτο εκ της θάλασσας ... άνθρωπος της θάλασσας ... οι πολλοί, άνθρωποι της θάλασσας άρα και οι λαοί της θάλασσας ... όπως τους αποκαλούσαν οι Αιγύπτιοι της τότε εποχής. Να σημειωθεί ότι η ερμηνεία της προέλευσης των Λαών της Θάλασσας είναι ένα από τα πιο πολυσυζητημένα και περίπλοκα ζητήματα της σύγχρονης αρχαιολογικής έρευνας.
Κάποιοι τους θέλουν Ινδοευρωπαίους εισβολείς, κάποιοι Πειρατές και κάποιοι Έλληνες που επιστρέφουν από τον Τρωικό πόλεμο ... ¨Ολοι οι λαοί της Μεσογείου θέλουν να είναι απόγονοι των, καλούμενων από τους Αιγυπτίους της εποχής, λαών της θάλασσας.
Πηγές: archaiologia.gr, Βικιπαίδεια, η ελεύθερη εγκυκλοπαίδεια.
Πηγές: archaiologia.gr, Βικιπαίδεια, η ελεύθερη εγκυκλοπαίδεια.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου