Απόσπασμα από την Πολιτεία, Πάπυροι της Οξυρρύγχου |
Στην Πολιτεία, ο Σωκράτης και άλλοι εξέχοντες Αθηναίοι και ξένοι συζητούν τη σημασία της δικαιοσύνης και εξετάζουν κατά πόσο είναι πιο ευτυχισμένος ένας δίκαιος άνθρωπος από έναν άδικο, κατασκευάζοντας μια φανταστική πολιτεία, την Καλλίπολη, με φιλόσοφους-βασιλείς.
Επίσης, συζητείται η φύση του φιλόσοφου, ή "Περί Ιδεών" θεωρία του Πλάτωνα, η διαμάχη ανάμεσα στη φιλοσοφία και την ποίηση και η αθανασία της ψυχής.
Το σκηνικό του διαλόγου τοποθετείται στην κατοικία του Πολέμαρχου στον Πειραιά. Ο δραματικός χρόνος είναι το 421 π.Χ.. Ο όλος διάλογος περιγράφεται από τον Σωκράτη, την επομένη της ημέρας που έλαβε χώρα.
Ο Σωκράτης και ο Γλαύκων είχαν πάει στον Πειραιά για να παρακολουθήσουν τα Βενδίδεια, γιορτή της θρακικής θεότητας Βένδιδος, που από πολλούς ταυτίζεται με την Άρτεμη. Στην επιστροφή προς την Αθήνα, πέρασαν από την κατοικία του Κεφάλου, όπου κι έγινε η συζήτηση ανάμεσα στους προαναφερομένους. Από το 2ο βιβλίο κι έπειτα, κύριοι ομιλητές είναι ο Σωκράτης και οι δύο μεγαλύτεροι αδερφοί του Πλάτωνα.
Οι συμετέχοντες στην συζήτηση είναι:
- Σωκράτης
- Κέφαλος, μέτοικος κατασκευαστής όπλων - πατέρας του ρήτορα Λυσία
- Θρασύμαχος, σοφιστής από τη Χαλκηδόνα
- Γλαύκων, γιος του Αρίστωνα, μεγαλύτερος αδερφός του Πλάτωνα
- Αδείμαντος, γιος του Αρίστωνα, μεγαλύτερος αδερφός του Πλάτωνα
- Πολέμαρχος, γιος του Κεφάλου
- Κλειτοφών, γιος του Αριστωνύμου
- Χαρμαντίδης, από την Παιανία (βουβό πρόσωπο)
- Λυσίας, γιος του Κέφαλου (βουβό πρόσωπο)
- Ευθύδημος, γιος του Κέφαλου (βουβό πρόσωπο)
- Νικήρατος, γιος του Νικία (βουβό πρόσωπο)
Χειρόγραφο της Πολιτείας του Πλάτωνα στα λατινικά |
Ολόκληρη η Πολιτεία χωρίζεται σε 10 βιβλία. Ο διαχωρισμός δεν προέρχεται από τον Πλάτωνα αλλά από τους μεταγενέστερους εκδότες και μελετητές.
Ο Μπέρτραντ Ράσελ χωρίζει σε τρία τμήματα την Πολιτεία του Πλάτωνα:
- Βιβλία 1-5: περιγραφή της Ιδεώδους Πολιτείας, ξεκινώντας από την προσπάθεια ορισμού της δικαιοσύνης
- Βιβλία 6-7: οι φιλόσοφοι κρίνονται ως οι ιδανικοί άρχοντες της Πολιτείας, δίνεται ορισμός του φιλοσόφου
- Βιβλία 8-10: μορφές διακυβέρνησης, πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα.
- Εισαγωγή. Συγκέντρωση στον Κέφαλο. Δικαιοσύνη και αδικία.
- Ανάπτυξη της Ιδεώδους Πολιτείας. Αρχές κοινωνικής οργάνωσης και ανάγκη προστασίας. Φύλακες.
- Εκπαίδευση των φυλάκων.
- Δημιουργοί, φύλακες-επίκουροι, φύλακες-άρχοντες.
- Αρμονία πόλης και ψυχής. Τα 3 μέρη της ψυχής.
- Οικογένεια και κοινοκτημοσύνη.
- Φιλόσοφοι-βασιλείς. Ορισμός του φιλοσόφου. Η Γραμμή. Η αλληγορία του σπηλαίου.
- Ανώτατη εκπαίδευση.
- Αποτυχημένα πολιτεύματα.
- Διαμάχη μεταξύ φιλοσοφίας και ποίησης. Αποκλεισμός της μιμητικής τέχνης από την Πολιτεία.
- Αθανασία της ψυχής.
Πιό εξιδεικευμένα έγινε λόγος για τη δικαιοσύνη για την οποία δόθηκε και ορισμός (ακούστηκε
ως παράδειγμα ο μύθος για το δαχτυλίδι του Γύγη) προσδιορίστηκε πώς επιδρά η ψυχή στην διαμόρφωση της πολιτείας, έγινε ανάλυση στη δομή της κοινωνίας, εξετάστηκε η λειτουργία της κοινοκτημοσύνης αλλά και η ιδιωτική ζωή στην εξέλιξη των δομών της πολιτείας, προσεγγίστηκε το μοντέλο διακυβέρνησης από φιλοσόφους Βασιλείς, έγινε λόγος για το ''γενναίον ψεύδος'' θα ήταν αναγκαίο για την αυστηρή κοινωνική συνοχή, η Αλληγορία του σπηλαίου για την οποία ο λόγος, για τις μορφές διακυβέρνησης ( Τιμοκρατία, ολιγαρχία, δημοκρατία, τυραννία) και τέλος για την αθανασία της ψυχής όπου μέσα από τον εσχατολογικό Μύθο του Ηρός, γίνεται η περιγραφή του μεταθανάτιου ταξιδιού του Ηρός, ενός στρατιώτη που πέθανε στη μάχη και επανήλθε στη ζωή πάνω στη νεκρική πυρά της μετενσάρκωσης, των ουράνιων σφαιρών του αστρικού σύμπαντος.
ως παράδειγμα ο μύθος για το δαχτυλίδι του Γύγη) προσδιορίστηκε πώς επιδρά η ψυχή στην διαμόρφωση της πολιτείας, έγινε ανάλυση στη δομή της κοινωνίας, εξετάστηκε η λειτουργία της κοινοκτημοσύνης αλλά και η ιδιωτική ζωή στην εξέλιξη των δομών της πολιτείας, προσεγγίστηκε το μοντέλο διακυβέρνησης από φιλοσόφους Βασιλείς, έγινε λόγος για το ''γενναίον ψεύδος'' θα ήταν αναγκαίο για την αυστηρή κοινωνική συνοχή, η Αλληγορία του σπηλαίου για την οποία ο λόγος, για τις μορφές διακυβέρνησης ( Τιμοκρατία, ολιγαρχία, δημοκρατία, τυραννία) και τέλος για την αθανασία της ψυχής όπου μέσα από τον εσχατολογικό Μύθο του Ηρός, γίνεται η περιγραφή του μεταθανάτιου ταξιδιού του Ηρός, ενός στρατιώτη που πέθανε στη μάχη και επανήλθε στη ζωή πάνω στη νεκρική πυρά της μετενσάρκωσης, των ουράνιων σφαιρών του αστρικού σύμπαντος.
(...)
Η Αλληγορία του μύθου του σπηλαίου.
"H αλληγορία του σπηλαίου του Πλάτωνα", Jan Saenredam, 1604 |
Η αλληγορία του σπηλαίου είναι μια προσπάθεια τεκμηρίωσης της θέσης του φιλόσοφου ως βασιλιά στην Ιδεώδη Πολιτεία. Μια ομάδα ανθρώπων ζουν σε ένα σπήλαιο όλη τους τη ζωή, αλυσοδεμένοι σε έναν τοίχο, χωρίς να μπορούν να δουν έξω από το σπήλαιο, ούτε να δουν πίσω τους, όπου βρίσκεται μια φλόγα που φωτίζει τα αντικείμενα που κινούνται και ρίχνει τις σκιές τους στα τοιχώματα του σπηλαίου. Οι φυλακισμένοι αρχίζουν να αποδίδουν αυτά τα σχήματα με όρους και έννοιες, ενώ πιστεύουν ότι οι σκιές αυτές είναι πραγματικές.
Το ότι οι φυλακισμένοι, ωστόσο, μπορούν να δουν μόνο τις σκιές αυτές, δε σημαίνει ότι ο υπαρκτός κόσμος περιορίζεται μόνο μέσα στο σπήλαιο. Αν κάποιοι καταφέρουν να λυθούν από τις αλυσίδες και βγουν από το σπήλαιο, θα τυφλωθούν από τη λάμψη του Ήλιου και θα επιστρέψουν πίσω. Αν, ωστόσο, συνηθίσουν το φως, θα δουν καθαρά τον Ήλιο, που συμβολίζει το Αγαθό, και θα καταλάβουν ότι όσα έβλεπαν μέσα στο σπήλαιο ήταν απλά προβολές, σκιές της αλήθειας. Ίσως σκεφτούν να επιστρέψουν πίσω, λυπούμενοι τους φυλακισμένους συντρόφους τους. Πίσω, όμως, στο σπήλαιο, δε θα μπορούν να συνηθίσουν στο σκοτάδι, και, προσπαθώντας να διδάξουν στους υπόλοιπους την αλήθεια, ίσως δεχτούν το μίσος και την αντίδρασή τους.
Ωστόσο, όσοι ελευθερώθηκαν, οι φιλόσοφοι, έχουν χρέος να επιστρέψουν πίσω και να διδάξουν και τους υπόλοιπους.
Ο κόσμος μέσα στο σπήλαιο εκφράζει την εμμονή στα "αισθητά πράγματα", όσων μπορούν οι άνθρωποι να αντιληφθούν με τις αισθήσεις τους, ενώ η άνοδος στον πραγματικό κόσμο και η όραση των αληθινών Ιδεών υπό το φως του Ήλιου οδηγούν στην εναρμόνιση των τριών τμημάτων της ψυχής και την ενδυνάμωση του λογιστικού.
Οι ομοιότητες με την ταινία Matrix.
Ο μύθος του σπηλαίου του Πλάτωνα, εννοιολογικά, επικαιροποιήθηκε ως σύγχρονη εκδοχή, στην ταινία το Matrix (1999) των αδερφών Andy
και Larry Wachowsky. Η ταινία, ως γνωστόν, περιγράφει ένα
μέλλον στο οποίο ο κόσμος όπως τον ξέρουμε εμείς είναι ουσιαστικά το Matrix, μια εικονική πραγματικότητα
που δημιουργήθηκε και συντηρείται από νοήμονες μηχανές προκειμένου να
κατευνάσει, υποτάξει και εκμεταλλευτεί τον ανίδεο ανθρώπινο πληθυσμό ως
πηγή ενέργειας. Όπως στο μύθο του σπηλαίου, ο κόσμος του Μάτριξ
, είναι ένας κόσμος παραισθήσεων. Οι άνθρωποι ζουν και κινούνται σε
αυτόν, χωρίς να υποψιάζονται την πραγματική ''λανθάνουσα - ψεύτικη'' κατάστασή τους. Η
ταινία αναφέρεται δήθεν στο μέλλον, για ευνόητους λόγους, ενώ περιγράφει
γλαφυρά τη σύγχρονη κατάσταση της ανθρωπότητας. Στην πρώτη ταινία της σειράς, ο ήρωας ο Neo, διαλέγει το κόκκινο χάπι που του επιτρέπει να προχωρήσει στην αφύπνιση. Ο Σκοτεινός, όπως τον αποκαλούσαν, Ηράκλειτος δηλώνει χαρακτηριστικά :
'' ΕΝΑΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΟΣ ΕΙΝΑΙ Ο ΚΟΣΜΟΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΜΗ ΕΝ ΥΠΝΩΣΗ. ΟΙ ΕΝ ΥΠΝΩΣΗ ΖΟΥΝ Ο ΚΑΘΕΝΑΣ ΣΤΟ ΔΙΚΟ ΤΟΥΣ ΚΟΣΜΟ''
Όμως δεν θέλουν όλοι οι άνθρωποι να ξεφύγουν από τον κόσμο του Μάτριξ. Δεν
είναι όλοι έτοιμοι να αντικρούσουν την φοβερή πραγματικότητα. Θέλουν
σαν το Σάιφερ να ζουν στον ψεύτικο κόσμο. Όταν τους δίνουν την επιλογή κόκκινο ή μπλε χάπι
δεν επιλέγουν οι περισσότεροι το κόκκινο που θα τους οδηγήσει στην αφύπνιση Προτιμούν να μένουν στο όνειρο, παρά να αντιληφθούν το
μέγεθος του εφιάλτη στον οποίο είναι έτσι κι αλλιώς μπλεγμένοι...
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου