Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Το "χαμένο" ναυάγιο του Minnewaska III - Σε 23 μέτρα βάθος στη θάλασσα της Σούδας

  
Kρυμμένο στον βυθό του κόλπου της Σούδας, το ναυάγιο του κρουαζιερόπλοιου και μετέπειτα πολεμικού πλοίου Minnewaska III, κείτεται εκεί επί 97 χρόνια, σε βάθος 23 μέτρων. Ανάμεσα στην σύγχρονη ιστορία και τον μύθο που θέλει το πλοίο να είναι "καταραμένο" καθώς πρόκειται για το τρίτο κατά σειρά Minnewaska που ναυάγησε, η ομάδα έρευνας των Αστικών Μυστικών ''ερεύνησε'' το θέμα και το παρουσιάζει.


ΤΟ ΝΑΥΑΓΙΟ....
Τον Φεβρουάριο του 1915 το πλοίο επιτάχτηκε από το Βρετανικό Ναυτικό και οπλισμένο με ένα δυνατό πολυβόλο στην πρύμνη του πραγματοποίησε 5 ταξίδια μεταφέροντας στρατεύματα και πυροβολικό στα Δαρδανέλια.
Στο τελευταίο του ταξίδι στις 29 Νοεμβρίου 1916 ξεκινώντας από τον κόλπο της Σούδας, όπου είχε δέσει για διάφορες εργασίες και ανεφοδιασμό και προορισμό τη Θεσσαλονίκη, έπεσε σε ένα πλωτό ορυχείο στη βορειοδυτική έξοδο από τον κόλπο της Σούδας. Από τη σύγκρουση δημιουργήθηκε μια τεράστια ρωγμή στο κάτω μέρος και το πλοίο ξεκίνησε να βουλιάζει.

Ψύχραιμος ο Καπετάνιος Τόμας Γκέιτς, έδωσε εντολή στο μηχανοστάσιο να βάλει φουλ στις μηχανές ατμού και κάνοντας επιτυχείς ελιγμούς, κατάφερε και προσάραξε το πλοίο στο σημείο όπου αναπαύεται ακόμη.
Εκείνη τη μέρα επέβαιναν 1800 άνθρωποι οι 1600 στρατιώτες και οι υπόλοιποι προσωπικό, από τους οποίους, σύμφωνα με μαρτυρίες, εικάζεται ότι πνίγηκαν 3-4
Η εκκένωση του πλοίου διήρκεσε μόνον 2 ώρες και οι άνδρες διασώθηκαν χωρίς άλλες απώλειες.
Το Βρετανικό Ναυτικό τίμησε τον καπετάνιο για την ψυχραιμία και την ανδρεία του με το παράσημο του Τάγματος Βρετανικής Αυτοκρατορίας Το 1918 πωλήθηκε στην ιταλική εταιρεία Shipbreakers, στη συνέχεια μεταπωλήθηκε για τα απορρίμματα και χωρίστηκε in situ.

Ο ΧΑΝΙΩΤΗΣ ΕΡΓΟΛΑΒΟΣ ΝΑΥΑΓΙΩΝ
Αρχές του 1919 η Ιταλική εταιρεία πουλάει το πλοίο στον Έλληνα εφοπλιστή Εμπειρίκο ο οποίος στην συνέχεια το μεταπουλάει στον Χανιώτη εργολάβο ναυαγίων Σπύρο Κρεμεζή.
Ο Κρεμεζής ξεκίνησε την ανέλκυση του βυθισμένου κρουαζιερόπλοιου το 1919 από το σημείο που ήταν στο βορειοανατολικό άκρο του κόλπου της Σούδας .
Στις φωτογραφίες που διασώζονται από την πρώτη ανέλκυση απεικονίζονται η μηχανή ατμού του πλοίου και το συνεργείο του Κρεμεζή με δύο δύτες από τις Στέρνες που βούταγαν στο Ναυάγιο.
Επίσης διασώζεται στιγμιότυπο πανοραμικής φωτογράφισης από την ανέλκυση του πλοίου και τον τεμαχισμό του σε κομμάτια προκειμένου να πωληθούν.
Αντικείμενα που βρέθηκαν μέσα στο πλοίο, έχουν στην κατοχή τους απόγονοι του Κρεμεζή, η θετή του κόρη Ευαγγελία Κρεμεζή με τον σύζυγό της Νίκο Ρίγο. Από αυτά τα αντικείμενα έπιπλα, σερβίτσια κ.ά. αντλήθηκαν ενδιαφέροντα στοιχεία για το πλοίο και τις πολυτελείς υπηρεσίες που το κρουαζιέροπλοιο παρείχε.

Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Λέσχης Αυτοδυτών στα Χανιά Κώστα Κωνσταντινίδη, η ανέλκυση κομματιών του βυθισμένου πλοίου συνεχιζόταν μέχρι το 1956 περίπου ενώ στην συνέχεια μεταπωλούνταν σε εργοστάσιο του Βόλου για κατασκευή εργαλείων. Μάλιστα υπάρχουν συμβόλαια από τις αγοραπωλησίες.
Το 1961 ο Κρεμεζής λαμβάνει ένα έγγραφο από το Ελληνικό Υπουργείο Εσωτερικών σύμφωνα με το οποίο έχανε την περιουσία του γιατί ο Κόλπος της Σούδας ανακηρύχθηκε στρατιωτική περιοχή. Από τότε κανείς δεν προσέγγισε  ξανά το ναύαγιο...
Ο ΜΥΘΟΣ ΤΩΝ ΠΛΟΙΩΝ MINNEWASKA
Από τις διηγήσεις του εγγονού του πρώτου κατασκευαστή του κρουαζιερόπλοιου «συνολικά είχαν κατασκευαστεί τρία πλοία Minnewaska. Και τα τρία βούλιαξαν. To Minnewaska III που βούλιαξε στον κόλπο της Σούδας ήταν το τρίτο κατά σειρά. Από τα άλλα δύο, το πρώτο έπεσε σε νάρκη στην Μάλτα και βούλιαξε και το δεύτερο έπεσε σε νάρκη στην Βαλτική»!

Ιστορίες του κρουαζιερόπλοιου καταγεγραμμένες στους New York Times 
Ατύχημα ναυτικού που σώθηκε από θαύμα
Στα τέλη Απριλίου 1911 ο 19χρονος ναυτικός JW Browning βρέθηκε στη θάλασσα, όταν έσπασε η βάση στήριξης πάνω στην οποία βρισκόταν ο ίδιος καθώς εκτελούσε εργασίες στις σωσίβιες λέμβους. Σύμφωνα με τη New York Times η πτώση έγινε από 20 μέτρα ύψος και ο άτυχος νέος ξεκίνησε το κολύμπι βγάζοντας ταυτόχρονα τις μπότες του, επειδή φοβόταν ότι τα μεταλλικά τους καρφιά θα τον παρέσερναν στο βυθό. Μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα μετά τον συναγερμό το καράβι ξεκίνησε τη διαδικασία διάσωσης κάνοντας κύκλους στο λιμάνι. Με εντολή του διευθύνοντος της εταιρείας James Grant Hutchison, ένα σκάφος έπλευσε προς τον χώρο του ατυχήματος και δεκατρία λεπτά μετά την πτώση του, ο νέος βρέθηκε στο κατάστρωμα του πλοίου σώος και αβλαβής.
Πυρκαγιά... λόγω σαμποτάζ ή αυτανάφλεξη;
Στις 10 Οκτωβρίου 1914, ενώ επιβίβαζε κόσμο και φορτίο στο λιμάνι της Νέας Υόρκης, εκδηλώθηκε πυρκαγιά στο 2ο κατάστρωμα όπου είχε φορτωθεί μια παρτίδα ζάχαρης. Η φωτιά έσβησε μόνο όταν είχε ξαπλωθεί σε βάθος 10-15 μέτρων. Η πυρκαγιά κατέστρεψε ζάχαρη αξίας 120,000$ και αρχικά αποδόθηκε σε σαμποτάζ από Γερμανούς πράκτορες. Στη συνέχεια όμως και έπειτα από επισταμένη έρευνα από τον καπετάνιο Τόμας Γκέιτς, πιστοποιήθηκε ότι οφειλόταν σε ατύχημα αυτανάφλεξης. Το ταξίδι ακυρώθηκε ενώ στη συνέχεια έγιναν οι απαραίτητες επιδιορθώσεις και το καράβι συνέχισε κανονικά το πρόγραμμά του την Δευτέρα 19/10/1914 .

Πηγές: 1.  Χανιώτικα Νέα
            2. Νέα Τηλεόραση Κρήτης

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η χαμένη αποικία Roanoke και η μυστηριώδης λέξη Croatoan

Croatoan : Μια μυστηριώδης λέξη που έχει κεντρίσει το ενδιαφέρον των απανταχού κυνηγών του μυστηρίου, εδώ και αιώνες. Τι συνέβη στη χαμένη αποικία της Βόρειας Καρολίνας, στο Roanoke Island ; Πολλές θεωρίες έχουν προταθεί αλλά καμιά μέχρι τώρα δεν έχει επικρατήσει ως η πιο πιθανή, αντίθετα ο γρίφος μεγαλώνει. Μια ομάδα εποίκων εξαφανίστηκε στη Βόρεια Αμερική χωρίς κανένα ίχνος και κανείς δεν έχει βρει στοιχεία για την τύχη τους εδώ και αιώνες. Η αποικία Roanoke ήταν ο πρώτος αγγλικός οικισμός στην Αμερική. Αφού έμαθε για μια πλούσια, όμορφη περιοχή στην Αμερική η Βασίλισσα Ελισάβετ Ι, της Αγγλίας, αποφάσισε να προσαρτήσει αυτή τη περιοχή της Βιρτζίνια. Στη συνέχεια, έδωσε στον Sir Walter Raleigh  άδεια να δημιουργήσει μια αποικία. Θα χρηματοδοτούσε και θα σχεδίαζε την εκστρατεία στη περιοχή που βρίσκεται τώρα η Βόρεια Καρολίνα. Ο Raleigh είχε 10 χρόνια για να ολοκληρώσει την αποστολή. Το 1585, μια αποστολή με επικεφαλής τον Sir Richard Grenville, που αποτελούνταν απ

Aπομεινάρι από την αρχαία Θάλασσα της Τηθύος νότια της Κρήτης.

Κατα την περιήγηση της ομάδας έρευνας των αστικών μυστικών στο διαδίκτυο ''σκοντάψαμε'' σε ένα άρθρο του πρώτου θέματος με τίτλο Νότια της Κρήτης ο αρχαιότερος ωκεάνιος φλοιός στον κόσμο   το οποίο μας πληροφορεί ότι ο βυθός της Ανατολικής Μεσογείου περιέχει τον αρχαιότερο ωκεάνιο φλοιό στον κόσμο, ηλικίας έως 340 εκατομμυρίων ετών, σύμφωνα με μια νέα επιστημονική έρευνα. Συγκεκριμένα πρόκειται για την υποθαλάσσια περιοχή γνωστή ως Λεκάνη του Ηροδότου , που βρίσκεται νοτιοανατολικά της Κρήτης, νοτιοδυτικά της Κύπρου και βόρεια της Αιγύπτου. Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον Ρόι Γκρανότ του Πανεπιστημίου Μπεν Γκουριόν του Ισραήλ, έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό γεωεπιστημών "Nature Geoscience". Στους ωκεανούς της Γης λαμβάνει χώρα μια συνεχής ανακύκλωση, καθώς στις λεγόμενες ζώνες καταβύθισης ο φλοιός εισχωρεί στον μανδύα του πλανήτη για να αναδυθεί ξανά μετά από εκατομμύρια χρόνια. Ο βυθός των θαλασσών συνήθως έχει ηλικία όχι μεγαλύτε

Ένθετος Ζωδιακός Κύκλος σε τοιχογραφία εκκλησίας του Πηλίου.

Η ομάδα έρευνας των αστικών μυστικών θα μας ταξιδέψει στο θρυλικό βουνό της Μαγνησίας, στο όρος Πήλιο. Θα μεταβούμε νοερά στην μαγευτική Τσαγκαράδα ή ακόμη πιο συγκεκριμένα στις Μηλιές. Εκεί το ενδιαφέρον μας προσέλκυσε μια εκλησία, στην κεντρική πλατεία του χωριού. Ο Ιερός Ναός των Παμμεγίστων Ταξιαρχών στις Μηλιές Πηλίου ο οποίος αποτελεί δείγμα παραδοσιακής αρχιτεκτονικής με ιδιέταιρο κατασκευαστικά χαρακτήρα, αξιόλογες τοιχογραφίες και μεγάλο ιστορικό ενδιαφέρον.  Ο ρυθμός του είναι τρίκλιτη βασιλική με δώδεκα εσωτερικούς τρούλους και αποτελείται από τον πρόναο και τον κυρίως ναό. Χτίστηκε κατά τη διάρκεια της τουρκοκρατίας, από το 1741 έως το 1774, χωρίς καμπαναριό και με τέτοιο τρόπο ώστε το εξωτερικό του να μην προδίδει την αληθινή φύση του κτιρίου, για την προστασία του.  Από την προφορική παράδοση γνωρίζουμε, ότι η αγιογράφηση έχει γίνει από Αγιορείτη μοναχό και το τέμπλο, που είναι ξυλόγλυπτο και επιχρυσωμένο από ξύλο φλαμουριάς και έχει κατασκευαστεί από Ηπειρώτε